Fenomen deepfakes jako hrozba žurnalistiky
Fenomen deepfakes as a threat for journalism
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118375Identifikátory
SIS: 215396
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Moravec, Václav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
22. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Deepfake video, umělá inteligence, neuronová síť, technologické firmy, algoritmy, dezinformace, fake news, manipulace, propaganda, kritické myšlení, bublinyKlíčová slova (anglicky)
Deepfake videos, artificial intelligence, neural network, technological companies, algorithms, disinformation, fake news, manipulation, propaganda, critical thinking, echo chambersBakalářská práce se věnuje nově se objevujícímu druhu falešných zpráv - deepfake videím. S ohledem na jejich novost a to, že zatím videa nejsou hojně zneužívána k šíření dezinformací, práce tento fenomén uchopuje úplně od základu. V první části charakterizuje, co to dezinformace vůbec jsou, kde se vzaly, jak vypadaly dříve a jak vypadají dnes. K tématu bezpochyby patří i psychologická stránka věci - tedy vysvětlení, proč je lidský mozek na první pohled neodhalí a jaké "zkratky" v našem zpracovávání informací dezinformátoři využívají. Po tomto úvodu do problematiky následuje část vysvětlující technologii, která vytváří deepfake videa. V praktické části jsou následně analyzovány konkrétní příklady videí. Na základě poznatků z této analýzy a z rozhovoru s novinářem Jakubem Zelenkou, který se fake news dlouhodobě věnuje, práce odpovídá na otázky, jestli a jak deepfakes ovlivní žurnalistiku.
This Bachelor's thesis tackles the newly occurring type of fake news - deepfake videos. Considering they are quite new and not profusely misused to spread disinformation yet, the thesis embraces this phenomenon right from its roots. In the first section, it defines, what disinformation is, what did it emerge from, how did it look like in the past and how does it look like now. Obviously, to the topic also applies its psychological perspective - in this case, why people's brain does not identify fake news and which short-cuts in processing information take disinformators an advantage from. After such an introduction to the problematics follows a part, which explains the technology behind producing deepfake videos. In a practical part of the thesis concrete deepfake examples are analyzed. Based on this analysis and an interview with Jakub Zelenka, a journalist focusing on fake news, the thesis answers a question of whether and how deepfake videos influence journalism.