Dvojí adresát ve vybraných titulech současné prózy pro děti
Double addressee in selected works of contemporary children's literature
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118087Identifiers
Study Information System: 219983
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Šebek, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
8. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dětská literatura|implikovaný čtenář|dvojí adresát|analýza|historický kontextKeywords (English)
Children's literature|implied reader|double adressee|analysis|historical contex( esky): Bakalá ská práce se zabývá tematizací adresáta v narativní struktu e vybraných próz sou asné literatury pro d ti. Ve vztahu k adresátovi je provedena interpretace a analýza t í sou asných próz pro d ti, jejichž p íb h je konstruován na historickém pozadí - Transport za v nost, Cílovníci a Ani ka, mluvící potok a další chovanci ústavu paní Majerové. Práce pomocí konkrétních prvk (intertextovost, místa nedour enosti, propojení fikce s realitou apod.) sleduje, jak se p ístupy jednotlivých text m ní s ohledem na jejich recipienta, zejména jakým zp sobem texty implikují dosp lého tená e. Z hlediska terminologie využívá práce koncept implikovaného tená e Wolfganga Isera. Cílem práce je analyzovat a poukázat na konkrétní prvky a naratologické strategie, které jednotlivé adresáty anticipují, a odhalit rovinu textu, jež necílí pouze na d tského recipienta, ale bere v potaz širší recep ní kontext.
(in English): The bachelor thesis deals with the topic of the addressee in the narrative structure of selected works of contemporary prose for children. It analyses and interprets three contemporary children's books with a historical setting - Transport za v nost, Cílovníci and Ani ka, mluvící potok a další chovanci ústavu paní Majerové. The thesis uses specific categories (intertextuality, incompleteness, connecting fiction with reality etc.) to analyse how texts imply the adult reader. In terms of terminology, the paper uses Wolfgang Iser's concept of the implied reader. The aim of the work is to reveal concrete narratological strategies which do not imply only one recipient but takes into account the broader reception context.