Factors influencing the transport mode decision - case of the Czech Republic
Faktory ovlivňující rozhodnutí o druhu dopravy - případ České republiky
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117954Identifiers
Study Information System: 213773
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Hanus, Luboš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
10. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
způsoby dopravy, socio-demografické proměnné, dojíždění do práce, multinomiální logitový model, Česká republikaKeywords (English)
transport modes, socio-demographic variables, commuting to work, multinomial logit model, Czech RepublicTato práce popisuje používání dopravních prostředků k dosažení různých destinací a analyzuje vliv socio-demografických proměnných na volbu způsobu dopravy pro dojíždění do práce v České republice. Pro analýzu jsou použita data z dotazníku INHERIT. Faktory, které ovlivňují rozhodnutí o dopravním prostředku, byly určeny s pomocí multinomiálního logistického modelu. Zjišťujeme, že muži, lidé s většími příjmy a domácnosti s alespoň jedním dítětem mají signifikantně větší pravděpodobnost dojíždět do práce autem než ženy, lidé, kteří vydělávají méně peněz a domácnosti bez dětí. Život ve velkých městech snižuje pravděpodobnost jezdit autem do práce a zvyšuje pravděpodobnost používat hromadnou dopravu.
The thesis describes shares of use of transport modes to reach different activities and analyses influence of socio-demographic variables on a choice of transport mode for commuting to work in the Czech Republic. Data from the INHERIT survey are used for the analysis. Factors which influence the transport mode decision were identified using the multinomial logit model. Results show that men, people with higher income and households with at least one child are significantly more likely to commute to work by car than women, people who earn less money and households without children. Living in large cities decreases the likelihood of using car for work trips and increases likelihood of travelling by public transport.