Working capital management in retail
Management pracovního kapitálu v retailu
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117897Identifiers
Study Information System: 213903
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Novák, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
16. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pracovní kapitál, Management pracovního kapitálu, Peněžní cyklus, RetailKeywords (English)
Working capital, Working capital management, Cash Conversion Cycle, RetailTato diplomová práce se zaměřuje na operační pracovní kapitál a jeho implikace na korporátní výkonnost retailových firem v rámci období, které bere na vědomí strukturální změny v odvětví. Naše výsledky ukazují negativní vztah mezi peněžním cyklem pracovního kapitálu a korporátní výkonností. Management by proto měl cílit na snížení peněžního toku za účelem zvýšení hodnoty firmy. Nicméně, v oděvním retailu, společnosti s nadměrně vysokým peněžním cyklem mohou udržovat velké investice do pracovního kapitálu, jelikož tyto společnosti generují profitabilitu na pracovní kapitál vyšší než na jiné investiční příležitosti. Dále jsme nenašli dostatek důkazů na to, abych mohli říct, že investiční strategie na základě peněžního cyklu generují alfu. Nicméně jsme našli známky možné persistence u portfolií vážených dle tržní kapitalizace. Klasifikace G31, G32 Klíčová slova Pracovní kapitál, Management pracovního kapitálu, Peněžní cyklus, Retail E-mail autora michael.dibon@gmail.com E-mail vedoucího práce ales.cornanic@gmail.com
This master thesis is focused on operating working capital and its implication towards corporate performance in the retail industry in a relevant business framework that takes into account structural changes in the industry. Our results suggest that there is a negative relationship between cash conversion cycle and corporate performance. Therefore, the management of retail companies should focus on shortening the cash conversion cycle to create value. However, in the apparel retail industry, companies with exceptionally long cash conversion cycles are better off keeping working capital investments high as those companies generate on the WC higher profitability than are the opportunity costs for this allocated capital. Finally, we have not found enough evidence to conclude that investment strategies based on the cash conversion cycle are able to generate alpha. However, there seems to be a sign of persistence for value-weighted portfolios. JEL Classification G31, G32 Keywords Working capital, Working capital management, Cash Conversion Cycle, Retail Author's e-mail michael.dibon@gmail.com Supervisor's e-mail ales.cornanic@gmail.com