Website Development as a Credence Good: A Field Experiment
Tvorba webových stránek jako "Credence Good": Experiment
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117652Identifiers
Study Information System: 214003
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Špolcová, Dominika
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
9. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
"Credence goods", diskriminace, tvorba webových stránek, "field" experiment, předražování, profesionální službyKeywords (English)
Credence goods, discrimination, website development, field experiment, overcharging, expert servicesExistuje mnoho odvětvı́ ekonomiky, kde pravou hodnotu služby nebo zbožı́ nenı́ možné zjistit ani po jejich zakoupenı́ (tzv. "credence goods"), napřı́klad taxi služby, opravy aut či elektroniky nebo oblast zdravotnictvı́. Ačkoliv v této sféře proběhla v poslednı́ době řada ekonomických výzkumů, žádný z nich se nevěnoval čistě internetovému prostředı́. Tato práce se zabývá zkoumánı́m jednoho z potenciálně nových segmentů služeb spo- jených s "credence goods", a sice tvorbou webových stránek. Zejména je zkoumána možná diskriminace při cenotvorbě zakázky na základě pohlavı́ a technické zkušenosti zákaznı́ka. K tomuto účelu byl vytvořen experiment v přirozeném prostředı́, v němž bylo pomocı́e-mailu osloveno 341 českých webových vývojářů a firem s poptávkou na tvorbu e- shopu. Po analýze odpovědı́ (navržená cena, počet odpovědı́ atd.) byl následně vytvořen lineárnı́ regresnı́ model s použitı́mmetody nejmenšı́ch čtverců (OLS). Výsledky naznačujı́, že muž-ským zákaznı́kům je navrhována vyššı́cena než ženám. Druhým náznakem je vyššı́ cena pro zákaznı́ky, kteřı́ v e-mailu projevili technické znalosti, než pro laické zákaznı́ky. Ovšem ani jeden z výsledků nenı́ signifikantnı́, stejně jako rozdı́ly cen...
There are many markets for credence goods which have been assessed in recent economic research, including taxi services, car mechanics, health care or electronics repairs. How- ever, as no previous research inspects solely an Internet-based environment, the thesis examines the web development market as the representative of a new potential segment of markets for credence goods. In particular, the discrimination in overcharging based on gender or technical experience of a customer is assessed. For this reason, a natural field experiment was designed and subsequently, 341 Czech web developers and IT firms were approached via email to collect the proposed prices for a fictitious E-shop development contract. After the analysis of the outcome variables, the multiple linear regression model with the ordinary least squares (OLS) method was employed. The results suggest that male customers tend to get higher price proposals than women. The second implication is that customers who signalled technical experience in the email inquiry appear to get higher prices than the non-technical customers. However, the outcomes and the differ- ences in proposed prices were not significant among the treatment groups. Other factors, including the number of employees, the region where the company resides and proposed...