dc.contributor.advisor | Teodoridis, Vasilis | |
dc.creator | Odcházelová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T20:37:54Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T20:37:54Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/1171 | |
dc.description.abstract | Digital literacy is one of key competencies for lifelong learning. Although implementing multimedia (i.e. ICT) into the educational process has a global perspective, the curricular documents for compulsory school attendance in the Czech Republic (Rámcový vzdělávací program), Slovak Republic (Štátny vzdelávací program) and Germany (Bildungsstandards) do not emphasize this need. A review of the above mentioned documents indicated, that the general need to develop digital literacy of pupils across all school subjects is not formulated by these documents. Therefore, the personal opinions and beliefs of the teachers, their enthusiasm to use ICT, their level of computer literacy, school facilities and the approach of pupils to ICT, play the most important role with regard to the implementation of multimedia in the educational process. Accordingly, the combined research conducted by questionnaires and structured interviews, is aimed towards beliefs, opinions and experiences of pre-service and in-service teachers of biology and primary school pupils from the Czech Republic, Slovakia and Germany. The research has involved 422 Czech, 205 Slovak and 136 German in-service biology teachers and 222 Czech, 100 Slovak and 84 German pre-service teachers. The questionnaires were also addressed to 442 Czech pupils... | en_US |
dc.description.abstract | Digitální gramotnost patří ke klíčovým kompetencím důležitým pro osobní rozvoj člověka-žáka a uplatnění se v dnešní společnosti. Ačkoliv je implementace multimédií (resp. ICT) do vzdělávacího procesu globálně rozšířeným požadavkem na rozvoj školství, v kurikulárních dokumentech regulujících povinnou školní docházku v České republice (Rámcový vzdělávací program), Slovenské republice (Štátny vzdelávací program) a Německu (Bildungsstandards) není tato potřeba příliš zdůrazněna. Z rešerše zmíněných dokumentů vyplynulo, že zde není nijak formulován požadavek na učitele rozvíjet digitální gramotnost žáků ve všech vyučovacích předmětech. O to větší roli při implementaci multimédií do výuky hrají osobní názory a postoje učitelů, míra ochoty používat danou technologii, úroveň počítačové gramotnosti učitelů, vybavenost škol nebo přístup žáků k této problematice. Smíšený výzkum ve formě dotazníkového šetření a strukturovaných rozhovorů, je proto zacílen právě na postoje, názory a zkušenosti učitelů přírodopisu/biologie, vysokoškolských studentů učitelství přírodopisu/biologie a žáků základních škol z ČR, SR a Německa. Výzkumu se zúčastnilo 422 českých, 205 slovenských a 136 německých učitelů přírodopisu/biologie. Počet respondentů z řad studentů učitelství přírodopisu/biologie byl ve všech cílových státech... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Multimedia | en_US |
dc.subject | ICT | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | beliefs of pre-service and in-service teachers | en_US |
dc.subject | school equipment | en_US |
dc.subject | curricular documents | en_US |
dc.subject | Czech Republic | en_US |
dc.subject | Slovakia | en_US |
dc.subject | Germany | en_US |
dc.subject | Multimédia | cs_CZ |
dc.subject | ICT | cs_CZ |
dc.subject | výuka | cs_CZ |
dc.subject | žáci | cs_CZ |
dc.subject | učitelé | cs_CZ |
dc.subject | studenti učitelství | cs_CZ |
dc.subject | vybavenost škol | cs_CZ |
dc.subject | kurikulární dokumenty | cs_CZ |
dc.subject | ČR | cs_CZ |
dc.subject | SR | cs_CZ |
dc.subject | Německo | cs_CZ |
dc.title | Analýza využití multimédií ve výuce přírodopisu a biologie | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-12-21 | |
dc.description.department | Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 133019 | |
dc.title.translated | Analysis of the Use of Multimedia in Science Education | en_US |
dc.contributor.referee | Vaníček, Jiří | |
dc.contributor.referee | Kubiatko, Milan | |
dc.identifier.aleph | 002118280 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Vzdělávání v biologii | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Biology Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Pedagogy | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Vzdělávání v biologii | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Biology Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Digitální gramotnost patří ke klíčovým kompetencím důležitým pro osobní rozvoj člověka-žáka a uplatnění se v dnešní společnosti. Ačkoliv je implementace multimédií (resp. ICT) do vzdělávacího procesu globálně rozšířeným požadavkem na rozvoj školství, v kurikulárních dokumentech regulujících povinnou školní docházku v České republice (Rámcový vzdělávací program), Slovenské republice (Štátny vzdelávací program) a Německu (Bildungsstandards) není tato potřeba příliš zdůrazněna. Z rešerše zmíněných dokumentů vyplynulo, že zde není nijak formulován požadavek na učitele rozvíjet digitální gramotnost žáků ve všech vyučovacích předmětech. O to větší roli při implementaci multimédií do výuky hrají osobní názory a postoje učitelů, míra ochoty používat danou technologii, úroveň počítačové gramotnosti učitelů, vybavenost škol nebo přístup žáků k této problematice. Smíšený výzkum ve formě dotazníkového šetření a strukturovaných rozhovorů, je proto zacílen právě na postoje, názory a zkušenosti učitelů přírodopisu/biologie, vysokoškolských studentů učitelství přírodopisu/biologie a žáků základních škol z ČR, SR a Německa. Výzkumu se zúčastnilo 422 českých, 205 slovenských a 136 německých učitelů přírodopisu/biologie. Počet respondentů z řad studentů učitelství přírodopisu/biologie byl ve všech cílových státech... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Digital literacy is one of key competencies for lifelong learning. Although implementing multimedia (i.e. ICT) into the educational process has a global perspective, the curricular documents for compulsory school attendance in the Czech Republic (Rámcový vzdělávací program), Slovak Republic (Štátny vzdelávací program) and Germany (Bildungsstandards) do not emphasize this need. A review of the above mentioned documents indicated, that the general need to develop digital literacy of pupils across all school subjects is not formulated by these documents. Therefore, the personal opinions and beliefs of the teachers, their enthusiasm to use ICT, their level of computer literacy, school facilities and the approach of pupils to ICT, play the most important role with regard to the implementation of multimedia in the educational process. Accordingly, the combined research conducted by questionnaires and structured interviews, is aimed towards beliefs, opinions and experiences of pre-service and in-service teachers of biology and primary school pupils from the Czech Republic, Slovakia and Germany. The research has involved 422 Czech, 205 Slovak and 136 German in-service biology teachers and 222 Czech, 100 Slovak and 84 German pre-service teachers. The questionnaires were also addressed to 442 Czech pupils... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021182800106986 | |