The Madness of Adaptation: Analysis of Film Adaptations of Alan Bennett's The Madness of George III and The History Boys
Pošetilost adaptace: rozbor filmových verzí divadelních her Alana Benneta: "The Madness of George III a The History Boys"
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116774Identifiers
Study Information System: 209679
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Wallace, Clare
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
29. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Good
Keywords (Czech)
adaptace|Alan Bennett|divadelní hra|film|adaptační process|The Madness of George III|The History BoysKeywords (English)
adaptation|Alan Bennett|stage|film|adaptation process|The Madness of George III|The History BoysTato bakalářská práce se zaměřuje na adaptační přenosy přítomné při převodu divadelních her Alana Bennetta The Madness of George III a The History Boys z jeviště do filmu. První jmenované dílo bylo považováno za průměrnou hru, ale jeho filmová adaptace se nachází na seznamu nejlepších filmů Britského Filmového Institutu, zatímco druhá jmenovaná hra je kriticky uznávána, ale její filmová adaptace obdržela smíšená hodnocení a je všeobecně vnímána jako slabší verze svého předchůdce. Tato práce má určit proč tyto dva adaptační procesy přinesly tak rozdílné výsledky, ačkoliv byl za oba zodpovědný stejný kreativní tým. Oba procesy jsou nejprve analyzovány samostatně, přičemž analýza změn provedených v The Madness of George III se primárně zaměřuje na jednotlivé postavy a aspekty příběhu, zatímco změny přítomné ve filmové verzi The History Boys jsou primárně zkoumány chronologicky, protože první a druhá polovina hry byly pro film adaptovány rozdílně. Po analýze jsou oba adaptační procesy porovnány. Analyzované změny přítomné v The Madness of King George obsahují značně kondenzovaný a efektivní začátek, krále, který byl upevněn jako aktivní protagonista, kapitána Greville, vedlejší postavu použitou ke zvýraznění dvorní preference chladné výkonosti před empatií, prince, který byl učiněn komplexnějším a...
This bachelor thesis focuses on adaptation processes present in the transfer of Alan Bennett's plays The Madness of George III and The History Boys from stage to film. The former was considered a mediocre play but its film adaptation can be found on the British Film Institute's list of the country's greatest films while the latter is a critically acclaimed play but its adaptation received mixed reviews and is generally seen as inferior to the stage version. This thesis is to determine why did the two adaptation processes bear such different results despite the same creative team being responsible for both of them. Both processes are first analysed separately, with the analysis of the changes made to The Madness of George III is primarily focused on separate characters and aspects of the story while the changes present in the film version of The History Boys are primarily examined chronologically as the play's first and second half were adapted differently for the screen. After the analysis, both processes are compared. The analysed changes made to The Madness of King George contain a largely condensed and efficient opening, the King, who is cemented as an active protagonist, Capt. Greville, a minor character used to highlight a theme of cold efficiency being favoured in court over empathy, the...