Zkušenosti studentů s odlišným mateřským jazykem s vysokoškolským vzděláním v České republice (případ pedagogických oborů)
The Experience of Students with Different Mother Tongues with University Education in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116648Identifiers
Study Information System: 209364
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Komárková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
31. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jazyková bariéra|studenti-cizinci|cizinci|vysokoškolské vzdělávání|mnohojazyčnostKeywords (English)
Language barrier|foreign students|foreigners|university education|multilingualism4 Abstrakt Diplomová práce "Zkušenosti studentů s odlišným mateřským jazykem s vysokoškolským vzděláváním v České republice (případ pedagogických oborů)" se zabývá problematikou vysokoškolského studia zahraničních studentů na českých vysokých školách. Všímá si problémů, se kterými se setkávají během studia, a to včetně jazykových a komunikačních bariér. Cílem teoretické části je popsat možnosti přístupu zahraničních studentů k terciárnímu vzdělávání v ČR, problémy, se kterými se setkávají na vysoké škole na území ČR a také možnosti pomoci těmto studentům. Teoretická část se také zaměřuje jednak na vědecké zkoumání osvojování mateřského a druhého jazyka, jednak na pojetí jazykové bariéry. Cílem empirické části je pomocí designu kvalitativního výzkumu a využití polostrukturovaných rozhovorů zjistit zkušenosti zahraničních studentů s vysokoškolským vzděláváním v ČR. Soubor respondentů tvoří skupina pěti zahraničních studentů s odlišným mateřským jazykem, kteří pochází z třetích zemí (Ukrajina, Rusko) a studují na českých vysokých školách celý pedagogický studijní program od prvního ročníku po získání titulu. Výzkumu se zúčastnili zahraniční studenti z různých pedagogických oborů bakalářského a navazujícího magisterského studia. Pomocí kvalitativní analýzy dat se zjišťují reflexe a názory studentů na zkušenosti...
5 Abstract Diploma thesis "The Experience of students with a different mother tongues with a university education in the Czech Republic (the case of pedagogical disciplines)" deals with the problems of Higher education of foreign students at Czech universities. Notes the problems encountered by foreign students during their studies, including language and communication barriers. The aim of the theoretical part is to describe the possibility of access to tertiary education in the Czech Republic for foreign students. Also to describe the problems encountered by the students at the high school and on the territory of the Czech republic and also options how to help these students. The theoretical part is also focused on the scientific examination of the mastery of the mother tongue and the second language, and on the concept of the language barrier. The aim of the empirical part is to determine the experiences of foreign students with higher education in the Czech Republic, using the design of qualitative research and the use of semi- structured interviews. The group of respondents is formed of five foreign students with a different native language, who come from third countries (Ukraine, Russia) and who study at Czech universities full pedagogic degree programme from the first year to graduation. Research was...