Smetanův Pražský karneval
Smetana's Prague Carnival
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116638Identifikátory
SIS: 192224
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gabrielová, Jarmila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
27. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Bedřich Smetana|Pražský karneval|orchestrální hudba|recepce|kritická edice|polemiky|Karel Kovařovic|Václav TalichKlíčová slova (anglicky)
Bedřich Smetana|Prague Carnival|orchestral music|reception|critical edition|polemics|Karel Kovařovic|Václav TalichPražský karneval je Smetanovou poslední orchestrální kompozicí. Dílo, které bylo od samého počátku s nepochopením vnímáno jako projev skladatelovy nemoci, se zvláště v 1. polovině 20. století stalo předmětem celé řady polemik označujících jej na jedné straně za výplod choré mysli, a na straně druhé jako geniální kompozici hledící daleko do budoucna. Cílem předkládané diplomové práce je představit - vedle podrobné geneze díla - argumenty vedoucí k tomuto rozporuplnému a v průběhu času se proměňujícímu vnímání kompozice. V souvislosti s tím práce představí také retuše a další úpravy v díle učiněné Karlem Kovařovicem a Václavem Talichem a ukáže, v jakých podobách byla skladba v minulosti uváděna na koncertních pódiích. Klíčová slova: Bedřich Smetana, Pražský karneval, orchestrální hudba, recepce, kritická edice, polemiky, Karel Kovařovic, Václav Talich
The Prague Carnival (Pražský karneval) is Smetana's last orchestral composition. Since the very beginning, this work has been misunderstandingly apprehended as a result of composer's illness. Especially in the first half of the 20th century, it became a subject of a series of polemics in which it was conceived either as a product of a sick mind or as a compositions of a genius looking far into the future. This thesis aims at explaining the genesis of the work and the grounds of such a contradictory and changeable comprehension of the composition. With regard to this, retouches and arrangements made by Karel Kovařovic and Václav Talich will be introduced and different renditions of the composition in the concert halls will be shown. Key words: Bedřich Smetana, Prague Carnival, orchestral music, reception, critical edition, polemics, Karel Kovařovic, Václav Talich
