Teoretický diskurz o metrikách měření public relations a jejich akceptace v české praxi
Theoretical discourse on metrics of public relations measurement and their acceptance in Czech practice
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116447Identifiers
Study Information System: 215179
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Klimeš, David
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
28. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Public relations, měření účinnosti komunikace, barcelonské principy, Česká cena za PR, AVE, reputační analýza, PESOKeywords (English)
Public relations, Communication Efficiency Measurement, Barcelona Principles, Czech PR Award, AVE, Reputation Analysis, PESODiplomová práce se zabývá problematikou měření efektivity public relations (PR) v české praxi. Práce obsahuje teoretická východiska hodnocení komunikace, moderních trendů v oboru a identifikace současného stavu měření účinnosti PR v české praxi. V úvodní části jsou popsány teoretické modely hodnocení komunikace a jejich složité reálné uplatnění. Následně jsou definovány hlavní milníky hodnocení výsledků PR s důrazem na přijetí barcelonských principů, jejich aktualizaci v Londýně v roce 2015 a moderní nástroje předních oborových organizací AMEC a ICCO. Vše je diskutováno v návaznosti na soustavný boj celého oboru proti dosud využívané metrice AVE. Oporou teoretických kapitol práce byla akademická díla předních zahraničních a českých odborníků, jakožto i sekundární internetové zdroje. Primárními zdroji vlastního šetření byly vedle soutěžních přihlášek i doplňkové osobní rozhovory s předními českými PR odborníky. Hlavními teoretickými východisky vlastní empirické analýzy byly pravidelné reporty od AMEC a ICCO, a především poté kvalitativní obsahová analýza Alžběty Fridrichové z agentury ADison z roku 2017. Jejím hlavním záměrem je zhodnotit současný stav české praxe z hlediska měření efektivity public relations. Výzkumnou metodou je kvantitativní obsahová analýza výzkumného vzorku přihlášek do České...
The diploma thesis is aimed at processing the issue of measuring the effectiveness of public relations (PR) in Czech practice. The concept of the thesis includes theoretical bases, modern trends in the field and description of the current state of measuring PR results in Czech practice. First, theoretical models of communication evaluation and their complicated acceptance are described. Second, the main milestones in measuring PR efficiency are defined with an emphasis on the Barcelona Principles, their updated version from London in 2015 and modern tools published by leading organizations from the field - AMEC and ICCO. All these topics are described in relation to the long-term struggle of the whole industry against rejected AVE metrics. The information for theoretical bases of the thesis were drawn from academic titles of leading foreign and Czech experts, as well as secondary online sources. The primary sources for the analysis itself were competition applications and also additional personal interviews with leading Czech PR experts. The regular AMEC and ICCO reports, and especially qualitative content analysis of Alžběta Fridrichová from ADison agency in 2017 were presented as the main theoretical bases of own empirical analysis. Its main objective is to evaluate the current state of Czech...