Koordinační schopnosti dětí staršího školního věku
Coordination ability of children of older school age
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116165Identifiers
Study Information System: 197828
Collections
- Kvalifikační práce [19095]
Author
Advisor
Referee
Přibyl, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Physical Education - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
koordinace, slackline, rovnováha, starší školní věkKeywords (English)
coordination, slackline, balance, children of older school ageTato práce pojednává o úrovni koordinačních schopností u dětí staršího školního věku. K této práci byla jako pomůcka ke zlepšení určitých koordinačních schopností zvolena slackline. Dovednost chůze na slackline se využívá v různých sportech jako doplňková disciplína v tréninku. V teoretické části je nastíněn růst a celkový vývoj dětí ve věku dvanácti let, dále pak rovnovážný systém člověka, teorie a historie slackline. Ve výzkumné části jsou uvedeny a vysvětleny všechny použité testy a jejich výsledky před a po výzkumu. Do výzkumu jsou zapojeni studenti druhého ročníku osmiletého gymnázia Voděradská v Praze 10. Studenti jsou rozděleni do dvou skupin po osmi, do jedné skupiny kontrolní (bez tréninku na slackline) a druhé tréninkové (čtrnáct tréninkových hodin). Kontrolní skupina absolvovala testy před výzkumem a po něm. Během doby výzkumu docházeli studenti kontrolní skupiny na tělesnou výchovu v rámci vyučování. Tréninková skupina absolvovala testy před výzkumem a po něm a během mezidobí (místo jedné hodiny tělesné výchovy v týdnu) podstoupila čtrnáctihodinový trénink na slackline. Zde se studenti intenzivně věnovali chůzi na slackline a doprovodným cvičením, potřebným pro chůzi na slackline. Předpoklad výzkumu byl, že studenti z tréninkové skupiny budou mít lepší výsledky koordinačních testů na...
The thesis deals with the level of coordination skills of older school-age children. In this thesis, a slackline was chosen as a tool to increase specific coordination skills. Walking on a slackline - slacklining - is used in various sports as an additional training exercise. The theoretical part of the thesis discusses the growth and overall development of 12- year old children. Further, this part describes the human balance system as well as the history and theory of slacklining. The practical part depicts and explains all tests used for the research and the results of the tests before and after the research. The research was conducted with participation of second year students of the Voděradská eight-year secondary general school, Prague 10. Students were divided into two groups of eight. The first group was a control group (without slackline training) and the second group was a training group (these students underwent fourteen hours of training). The control group took tests before and after the research. During the research period, the control group students attended physical education classes according to their timetable. The training group took tests before and after the research and underwent fourteen hours of slackline training in the meantime (instead of one hour of physical education...