Obchodní podmínky a doložky v obchodních vztazích
Commercial terms and clauses in business transactions
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/115821Identifiers
Study Information System: 182534
Collections
- Kvalifikační práce [14223]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
obchodní závazkový vztah, obchodní podmínky, kolize obchodních podmínek, obchodní doložkyKeywords (English)
commercial obligations, standard commercial terms, battle of forms, commercial clausesObchodní podmínky a doložky v obchodních vztazích Tato práce se zaměřuje na kontraktaci za pomocí obchodních podmínek v obchodně závazkových vztazích. Na subjekty těchto vztahů jsou kladeny vyšší nároky, a tudíž se v těchto případech ustanovení občanského zákoníku upravující problematiku obchodních podmínek budou vykládána odlišně, než v případě vztahů podnikatel - spotřebitel. Z počátku se pokusím vymezit samotný pojem obchodního závazkového vztahu a obchodních podmínek. Tato práce se kloní spíše k materiálnímu chápání obchodních podmínek. V dalších částech se práce zabývá samotnou funkcí a dělením obchodním podmínek. Zákon rozlišuje tzv. všeobecné obchodní podmínky vypracované odbornými nebo zájmovými organizacemi. Na zmíněné organizace ale nejsou kladeny žádné další kvalitativní ani kvantitativní požadavky. Tyto obchodní podmínky jsou v privilegované pozici, co se týče jejich inkorporace. Aby se obchodní podmínky mohly stát součástí smlouvy, musí na ně smlouva především odkazovat. K platné inkorporaci je dále nutné jejich přiložení nebo musí být stranám známy. Výše zmíněné postupy jsou v práci detailně rozpracovány. Pokud jsou obchodní podmínky platnou součástí smlouvy, dochází na jejich obsahovou kontrolu dle § 1753, kdy ustanovení, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, jsou neúčinná....
Commercial terms and clauses in business transactions This thesis focuses on contracting with standard commercial terms between entrepreneurs. There are higher demands on the mentioned subjects, and therefore, in these cases, the provisions of the Civil Code governing the standard commercial terms will be interpreted differently than in the case of entrepreneur - to - consumer relationships. At first I will try to define the notion itself of business obligations and standard commercial terms. The thesis prefers material understanding of the standard commercial terms. In the other parts, the thesis deals with the function and division of commercial terms. The Civil Code draws the line between standard commercial terms prepared by professional or interest organisations and other standard commercial terms. On that mentioned professionals or interest organisations do not exist any further qualitative or quantitative requirements. This type of standard commercial terms are in the privileged position as to its incorporation. To be the standard commercial terms able to became the valid part of the contract, the link on that terms has to exist. They have to be futther attached or known to the parties. These steps are described in detail. If the standard commercial terms became valid part of the contract,...