Korpusový přístup ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Corpus approach to teaching Czech as a foreign language
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/115540Identifiers
Study Information System: 192146
Collections
- Kvalifikační práce [23977]
Author
Advisor
Referee
Škodová, Svatava
Balowski, Mieczyslaw
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Mathematical Linguistics
Department
Institute of the Czech National Corpus
Date of defense
26. 11. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
korpusový přístup ve výuce|čeština nerodilých mluvčích|korpusová lingvistika|výuka češtiny jako cizího jazyka|jazyková výuka|korpusové metodyKeywords (English)
DDL|non-native Czech language|corpus linguistics|teaching Czech as a foreign language|language teaching|corpus methodsNázev práce: Korpusový přístup ve výuce češtiny jako cizího jazyka Autor: Mgr. Bc. Adrian Jan Zasina Katedra: Ústav Českého národního korpusu Školitel: Mgr. Lucie Lukešová, Ph.D. Abstrakt: V poslední době zaznamenáváme prudký vývoj v oblasti informačních technologií, s nímž je úzce spjat i vývoj jazykových korpusů. Jazykové korpusy poskytují nepřeberné množství autentických dat a informací o fungování skutečného jazyka, tudíž není divu, že si našly své místo i v jazykové výuce. Ve výuce češtiny jako cizího jazyka zaznamenáváme rostoucí zájem o využití korpusových zdrojů, ačkoli metodologické otázky zabývající se konkrétními aplikacemi doposud zůstávaly stranou. Tato práce si proto vzala za cíl systematicky zmapovat možnosti začlenění korpusů do běžné jazykové výuky, a to s ohledem na konkrétní jazykové potřeby cizinců na základě jejich typických chyb. Důraz není kladen jen na ucelený metodologický rámec, ale i na praktickou ukázku práce s korpusovými daty, jež má posloužit nejen korpusovým specialistům, ale především učitelům a jejich studentům. Základem práce je rozsáhlá analýza mapující nejproblematičtější jevy ve výuce češtiny jako cizího jazyka založená na datech z žákovského korpusu CzeSL-SGT. Výzkum byl proveden na textech studentů se slovanským mateřským jazykem. Automatická chybová analýza...
Title: Corpus approach to teaching Czech as a foreign language Author: Mgr. Bc. Adrian Jan Zasina Department: Institute of the Czech National Corpus Supervisor: Mgr. Lucie Lukešová, Ph.D. Abstract: Recently, we have experienced a rapid development in information technologies which is closely linked with the development of language corpora. Language corpora provide an indispensable amount of authentic data and information about how the real language works, therefore it is no wonder they deserve our attention in language teaching as well. We have seen a growing interest in the use of corpus resources in teaching Czech as a foreign language, however, the methodological issues dealing with specific applications have so far been rather neglected. Therefore, the present dissertation aims to systematically map the possibilities of incorporating corpora into current language teaching while considering the specific language needs of foreigners based on their typical errors. The emphasis is not only on a coherent methodological framework, but also on a practical demonstration of the work with corpus data, which is intended not only for corpus specialists but especially for teachers and their students. The basis of the work lies in an extensive analysis mapping the most problematic phenomena in teaching Czech...