Jak rozvíjet myšlení žáků ve výtvarné výchově
Possibilities of the art education to develop thinking dispositions of pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111936Identifiers
Study Information System: 199448
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Referee
Svatošová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Artful Thinking, Visible Thinking, projekt Zero, vizuální gramotnost, výtvarná výchova, rozvoj myšlení, umělecké dílo, případová studieKeywords (English)
Artful Thinking, Visible Thinking, project Zero, visual literacy, art education, thinking dispositions development, work of art, case studyStudentka prostudovala a představuje principy projektu Zero Harvardské univerzity Artful Thinking a Visible Thinking. Cílem těchto projektů je pomoci učitelům vytvořit spojení mezi uměleckými díly a kurikulem a využít umění k rozvoji myšlení žáků. Studentka se podrobně seznámila s principy, výstupy a dopady projektu na americké vzdělávání. Autorka o nich dále uvažuje v kontextu českého školního výtvarného vzdělávání. Uvádí je do souvislosti s kurikulární oblastí Umění a výchova RVP ZV i s realitou současné školní výtvarné výchovy. Součástí práce je širší vizuální projekt, realizovaný na ZŠ, který se stal východiskem pro výzkumnou studii. Autorka sleduje rozvoj vizuální gramotnosti, myšlení žáků a jejich znalostí a dovednosti žáků na základě použitých postupů a metod. KLÍČOVÁ SLOVA Artful Thinking, Visible Thinking, projekt Zero, vizuální gramotnost, výtvarná výchova, rozvoj myšlení, umělecké dílo, případová studie
Student studied and presents the principles of Harvard University Project Zero programs The Artful Thinking and The Visible Thinking. The goal of both programs is to help teachers to create a connection between works of art and curriculum and to use the art to develop thinking dispositions of pupils. Student introduces in details principles, reports and impact of the project on the american education system. She then considers it in the context of czech primary school art education and connects it with the czech curriculum domain. The integral part of the thesis is a visual project realized in primary school. The author analyzes different ways of children's thinking and percieving and construction of meaning in the context of visual literacy. On basis of the findings the art project was proposed. KEY WORDS Artful Thinking, Visible Thinking, project Zero, visual literacy, art education, thinking dispositions development, work of art, case study
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Využití laterálního myšlení pro řešení podnikových problémů
Defence status: DEFENDEDJaroš, Aleš (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Date of defense: 2. 2. 2011Tvořivé myšlení nám umožňuje seznámit se s obecnými postupy řešení problémů, nahlížet na životní realitu z jiného úhlu pohledu. Metoda 6 myslících klobouků je jednou z kreativních metod řešení pomocí níž to jde. Diplomová ... -
Implementace výukové metody strategie vizuálního myšlení do výuky na druhém stupni základní školy
Defence status: DEFENDEDDrdáková, Veronika (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023)Date of defense: 8. 9. 2023In this diploma thesis we will focus on the method of Visual Thinking), which has not yet been described in Czech literature, which was developed in the education department of the most famous Museum of Modern Art in New ... -
Dyslexie a kreativita
Defence status: DEFENDEDBrancuská, Hana (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Date of defense: 9. 11. 2016Tato rigorózní práce se zabývá tzv. "pozitivními aspekty" dyslexie, konkrétně zvýšenou kreativitou jedinců s dyslexií. V současné době se stává běžné dávat dyslexii do souvislosti nejen s deficity a symptomy, ale ...