Komunikační kompetence uživatelů kochleárního implantátu a jejich školní zařazení
Communication competencies of cochlear implant users and their school classification
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111832Identifiers
Study Information System: 210944
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kochleární implantát, komunikační kompetence, předškolní věk, školní zařazení, vzdělávání, surdopedieKeywords (English)
cochlear implant, communication competence, preschool age, school placement, education, hearing impairmentDiplomová práce "Komunikační kompetence uživatelů kochleárního implantátu a jejich školní zařazení" se zabývá problematikou kochleárních implantací a komunikačními kompetencemi u dětí s kochleárním implantátem předškolního věku. Cílem práce je zjistit schopnosti komunikace a školní zařazení u dětí s kochleárním implantátem. Práce je rozdělena do dvou stěžejních částí, teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá aplikací kochleárního implantátu, celým rehabilitačním procesem před i po zákroku. Dále se zaměřuje na komunikační kompetence a vzdělávání uživatelů s kochleárním implantátem. Empirická část obsahuje deset konkrétních případů dětí s kochleárním implantátem. Soustředí se především na jejich jazykové schopnosti a to slovní zásobu, porozumění jazyku a gramatice. Z empirické části vyplývá, že kochleární implantát prospívá jazykovým schopnostem, větší část dětí ze zkoumaného vzorku se vyrovnala intaktním vrstevníkům. KLÍČOVÁ SLOVA kochleární implantát, komunikační kompetence, předškolní věk, školní zařazení, vzdělávání, surdopedie
The thesis "Communication Competence of Cochlear Implant Users and Their School Placement" deals with cochlear implants problematic and communication competence of preschool aged children with cochlear implants. The thesis focuses on communication skills and school placement of children with cochlear implants. The thesis is divided into two main parts, theoretical and empirical. The theoretical part deals with the application of cochlear implant and the rehabilitation process before and after intervention. It further focuses on the communication competence and the education of implant users. The empirical part includes ten specific cases of children with cochlear implants. Apply one's mind to their language abilities such as vocabulary, understanding and grammar. The empirical part shows that cochlear implant is beneficial to the language abilities. The large part of the studied children became equal to their intact contemporaries. KEYWORDS cochlear implant, communication competence, preschool age, school placement, education, hearing impairment