Skupinová reflexe Wanda jako nástroj profesního rozvoje učitelů
Group Reflection Wanda as a Tool for Teachers' Professional Development
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111710Identifikátory
SIS: 212749
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vallin, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
profesní rozvoj, profesní standardy, metoda Wanda, skupinová reflexeKlíčová slova (anglicky)
professional development, professional standards, Wanda method, group reflectionDiplomová práce si klade za cíl analyzovat metodu Wanda jako efektivní nástroj pro profesní rozvoj učitelů. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická část charakterizuje, jaké aspekty ovlivňují profesní vzdělávání učitele a popisuje jeho fáze, procesy, formy a podmínky, které učitelé nyní mají. Analyzuje a porovnává dostupné profesní standardy v kontextu profesního rozvoje a diskutuje přínosy reflexe pro profesní rozvoj. Analyzuje skupinovou reflektivní metodu Wanda vycházející z doceňujícího výzkumu a přístupu bálintovské skupiny jako vhodný nástroj profesního rozvoje. Praktická část zkoumá, jaké jsou přínosy a úskalí metody Wanda a jaké podmínky jsou nutné k její realizaci. Dostupná data získaná z dotazníků a rozhovorů porovnává z perspektivy facilitátorů, účastníků - učitelů a účastníků - studentů. Na základě dat z ohniskových skupin popisuje, jaké podmínky jsou potřebné pro rozšíření metody Wanda mezi učitele a definuje podmínky, které je potřeba zajistit, aby bylo možné tuto metodu realizovat v rámci oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, Pedagogické fakulty, Univerzity Karlovy. V závěru praktické části jsou diskutovány výsledky výzkumného šetření. Nejčastěji zmiňovaný přínos, který uvedly všechny skupiny, byl podpora a pocit sounáležitosti. Za úskalí považovala skupina...
The aim of the diploma thesis is to analyse the group reflection Wanda as an effective tool for teachers' professional development. It is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is firstly focused on aspects which influence professional learning. Furthermore, it describes its phases, processes, forms and conditions that teachers currently have. Secondly, it analyses and compares the available professional standards in the context of professional development and shows the benefits of using reflection. Thirdly, it analyses the Wanda method itself, which is based on Appreciative Inquiry and Balint group. The practical part examines the benefits and challenges of the method as well as the conditions which are necessary for the proper realization of the method. The data from questionnaires and interviews are analysed from the different perspectives of the facilitators and the participants - teachers and students. The detailed analysis of the data gathered in the focus group results in a proposal of the steps required for spreading the awareness of the Wanda method among teachers. Mainly, we focus on the conditions which are necessary for a successful implementation of the method within the framework Teacher Training of the Faculty of Education, Charles University. The data show...