Tvorba Jaroslava Foglara jako východisko pro využití metod dramatické výchovy na první stupni ZŠ
Creation/Work of Jaroslav Foglar as a starting point for the use of dramatic education methods at the first elementary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111707Identifiers
Study Information System: 200258
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Ferklová, Alžběta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jaroslav Foglar, dětská literatura, dramatická výchova, literární text, poselství morálních hodnot, metody a techniky dramatické výchovyKeywords (English)
Jaroslav Foglar, children's literature, dramatic education, literary text, message of moral values, the methods and techniques of dramatic education1 ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá možností využití díla Jaroslava Foglara v dramatické výchově na prvním stupni základní školy. Cílem diplomové práce je prostřednictvím textů Jaroslava Foglara ověřit vliv metod a technik dramatické výchovy v oblasti formování hodnotových žebříčků a postojů v životě žáků 5. ročníku ZŠ. Zjistit a zhodnotit, jak dramatická výchova pomáhá jednak v hlubším přijetí díla Jaroslava Foglara a jednak k většímu pochopení a přijetí vlastních hodnot a postojů. Teoretická část je zaměřena na osobnost, dílo Jaroslava Foglara a jeho nadčasové poselství. Věnuje se pojmu dramatická výchova, jejím cílům, principům, formám, metodám a technikám. Zároveň se zaměřuje na analýzu díla z hlediska dramatické výchovy. V praktické části diplomové práce jsou na podkladě knih a povídek Jaroslava Foglara zpracovány tři tematické celky, zaměřené na morální vlastnosti člověka, v nichž byly využity metody a techniky dramatické výchovy. Pro experiment byly vybrány dvě třídy pátého ročníku základní školy. V jedné třídě - zkušební, byly celky realizovány pomocí metod a technik dramatické výchovy. Ve druhé třídě - nezkušební, byl žákům předložen pouze text k přečtení. Pomocí pretestu a posttestu byly poznatky o účinnosti metod DV vyhodnoceny a reflektovány. KLÍČOVÁ SLOVA Jaroslav Foglar, dětská literatura,...
1 ABSTRACT The diploma thesis deals with the possibility of using Jaroslav Foglar's work in dramatic education at elementary school.The aim of the diploma thesis is to verify the influence of methods and techniques of dramatic education through Jaroslav Foglar's texts in the form of value charts and attitudes in the life of pupils of the 5th year of primary school.How dramatic education helps with methods and techniques - first fordeepest adoption of Jaroslav Foglar's work, and second - to increase understanding and adoption of given values and attitudes.The theoretical part focuses on the personality and work of Jaroslav Foglar and his timeless message. It focuses on the concept of drama education, its aims, principles, forms, methods and techniques. At the same time, it focuses on the analysis of the work in terms of dramatic education. In the practical part of the diploma thesis, three thematic units focusing on the moral qualities of the human being, using methods and techniques of dramatic education, are elaborated on the basis of books and short stories by Jaroslav Foglar. For the experiment, two classes of the fifth year grade of elementary school were selected. In one class - test, the units were realized using methods and techniques of dramatic education. In the second class - normal, only reading...