Král je mrtev, ať žije král! Kauza proměny správy berlínské Volksbühne 2015 - 2018.
Le Roi est mort, vive le Roi! The change of management in Berlin's Volksbühne 2015-2018.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111577Identifiers
Study Information System: 201380
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Just, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Berlin|CDA|Chris Dercon|diskurz, discourse|Frank Castorf|gentrifikace, gentrification|Hangar Tempelhof|Klaus Lederer|kritika, critics|obsazení, occupy|performance|politické divadlo, political theatre|René Pollesch|Staub zu Glitzer|Tim Renner|Volksbühne BerlinKeywords (English)
Berlin|CDA|Chris Dercon|diskurz, discourse|Frank Castorf|gentrifikace, gentrification|Hangar Tempelhof|Klaus Lederer|kritika, critics|obsazení, occupy|performance|politické divadlo, political theatre|René Pollesch|Staub zu Glitzer|Tim Renner|Volksbühne BerlinPráce je koncipována jako případová studie, jež usiluje o kvalitativní rozbor diskuse kolem transformace berlínského divadla Volksbühne v době jmenování a aktivního působení intendanta Chrise Dercona. Komparativním způsobem, prostřednictvím teoretické školy kritické diskurzivní analýzy, mapuje, překládá a analyzuje klíčové dokumenty, čímž přispívá k pochopení širších divadelních, kulturních a politických souvislostí, které doprovázely/jí výměnu ředitelství a vizi proměny dramaturgie a provozu této přední evropské scény. ABSTRACT The thesis is conceived as a case study that focuses on qualitative analysis of the discussion around the transformation of the Volksbühne Berlin during the time of the Chris Dercon's appointment and intendantship. In a comparative way, through the theoretical school of critical discourse analysis, it maps, translates and analyses key documents, thus contributing to an understanding of the broader theatrical, cultural and political contexts that have accompanied the exchange of management and the new vision of the dramaturgy and policy of this famous European Theatre.
Práce je koncipována jako případová studie, jež usiluje o kvalitativní rozbor diskuse kolem transformace berlínského divadla Volksbühne v době jmenování a aktivního působení intendanta Chrise Dercona. Komparativním způsobem, prostřednictvím teoretické školy kritické diskurzivní analýzy, mapuje, překládá a analyzuje klíčové dokumenty, čímž přispívá k pochopení širších divadelních, kulturních a politických souvislostí, které doprovázely/jí výměnu ředitelství a vizi proměny dramaturgie a provozu této přední evropské scény. ABSTRACT The thesis is conceived as a case study that focuses on qualitative analysis of the discussion around the transformation of the Volksbühne Berlin during the time of the Chris Dercon's appointment and intendantship. In a comparative way, through the theoretical school of critical discourse analysis, it maps, translates and analyses key documents, thus contributing to an understanding of the broader theatrical, cultural and political contexts that have accompanied the exchange of management and the new vision of the dramaturgy and policy of this famous European Theatre.