Show simple item record

The effects of the early home reading socialization on children's academic achievement
dc.contributor.advisorKandert, Josef
dc.creatorGorčíková, Magdaléna
dc.date.accessioned2019-11-01T10:47:05Z
dc.date.available2019-11-01T10:47:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111498
dc.description.abstractThe subject of the dissertation thesis is research of the early reading literacy at first stage of the primary school. We examine how is reading literacy influenced by the family socio-cultural backgrounds (education, two different forms of cultural capital). First, we outline the current knowledge in the field of language and cognitive development of children in the context of family background and the concept of cultural capital in the form of home literacy environment. Second, we present the findings of a 6-year longitudinal study with 439 children and their parents from Prague and Central Bohemian region. We investigate (a) an existing difference in pre-literacy among primary schoolers based on the socio-cultural climate of the family and (b) this level of pre-literacy at the beginning of school in the (transition to multi-year grammar schools from the sixth grade. Children enter school with different levels of pre-literacy, but the lead of those who show a higher level of initial literacy will not be lost even after two years of schooling (we reject the Matthew effect hypothesis). The differences can be explained based on education and the effect of cultural advantage. The level of reading pre-literacy at the beginning of the first stage affects the school results at the end of the first...en_US
dc.description.abstractPředmětem disertační práce je výzkum rané fáze čtenářské pre-gramotnosti na prvním stupni základní školy. Zkoumáme její souvislosti s odlišným sociálně-kulturním prostředím rodiny (vzdělání, dvě podoby kulturního kapitálu). V teoretické části nastiňujeme dosavadní výsledky bádání jazykového a kognitivního vývoje dětí tvořící pre-gramotnost, a to v kontextu sociálního zázemí a konceptu specifické formy kulturního kapitálu v podobě čtenářského klimatu v rodině. V rámci šestiletého panelového výzkumu Čtení a psaní školáků (N = 439 dětí a jejich rodičů) z pražských a středočeských ZŠ jsme mapovali (a) existenci rozdílů na počátku školy v úrovni pre-gramotnosti na základě sociálně-kulturního klimatu rodiny a (b) efekty předchozí úrovně této pre-gramotnosti v prvních letech školy a charakteristik rodiny dítěte na studijní výsledky (školní prospěch v páté třídě, přechod na víceletá gymnázia od třídy šesté). Děti vstupují do školy s rozdílnou úrovní pre-gramotnosti, ale náskok těch, kdo vykazují vyšší úroveň počáteční gramotnosti se nesetře ani po dvou letech školní docházky (zamítáme hypotézu Matoušův efekt). Rozdíly lze vysvětlit na základě vzdělání a efektu částečně i kulturního zvýhodnění. Úroveň čtenářské pre-gramotnosti na počátku prvního stupně má vliv na školní výsledky na jeho konci. Současně...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleRaná socializace dětského čtenářství v rodině a její vliv na školní úspěchcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-10-11
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId170609
dc.title.translatedThe effects of the early home reading socialization on children's academic achievementen_US
dc.contributor.refereeKatrnák, Tomáš
dc.contributor.refereeStraková, Jana
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředmětem disertační práce je výzkum rané fáze čtenářské pre-gramotnosti na prvním stupni základní školy. Zkoumáme její souvislosti s odlišným sociálně-kulturním prostředím rodiny (vzdělání, dvě podoby kulturního kapitálu). V teoretické části nastiňujeme dosavadní výsledky bádání jazykového a kognitivního vývoje dětí tvořící pre-gramotnost, a to v kontextu sociálního zázemí a konceptu specifické formy kulturního kapitálu v podobě čtenářského klimatu v rodině. V rámci šestiletého panelového výzkumu Čtení a psaní školáků (N = 439 dětí a jejich rodičů) z pražských a středočeských ZŠ jsme mapovali (a) existenci rozdílů na počátku školy v úrovni pre-gramotnosti na základě sociálně-kulturního klimatu rodiny a (b) efekty předchozí úrovně této pre-gramotnosti v prvních letech školy a charakteristik rodiny dítěte na studijní výsledky (školní prospěch v páté třídě, přechod na víceletá gymnázia od třídy šesté). Děti vstupují do školy s rozdílnou úrovní pre-gramotnosti, ale náskok těch, kdo vykazují vyšší úroveň počáteční gramotnosti se nesetře ani po dvou letech školní docházky (zamítáme hypotézu Matoušův efekt). Rozdíly lze vysvětlit na základě vzdělání a efektu částečně i kulturního zvýhodnění. Úroveň čtenářské pre-gramotnosti na počátku prvního stupně má vliv na školní výsledky na jeho konci. Současně...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of the dissertation thesis is research of the early reading literacy at first stage of the primary school. We examine how is reading literacy influenced by the family socio-cultural backgrounds (education, two different forms of cultural capital). First, we outline the current knowledge in the field of language and cognitive development of children in the context of family background and the concept of cultural capital in the form of home literacy environment. Second, we present the findings of a 6-year longitudinal study with 439 children and their parents from Prague and Central Bohemian region. We investigate (a) an existing difference in pre-literacy among primary schoolers based on the socio-cultural climate of the family and (b) this level of pre-literacy at the beginning of school in the (transition to multi-year grammar schools from the sixth grade. Children enter school with different levels of pre-literacy, but the lead of those who show a higher level of initial literacy will not be lost even after two years of schooling (we reject the Matthew effect hypothesis). The differences can be explained based on education and the effect of cultural advantage. The level of reading pre-literacy at the beginning of the first stage affects the school results at the end of the first...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV