English for Medical Purposes: Activating Teaching Methods and their Influence on Vocabulary Acquisition
Odborný anglický jazyk pro lékařské účely: Aktivizační metody a jejich vliv na osvojování slovní zásoby
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111347Identifiers
Study Information System: 118723
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Šimonová, Ivana
Peldová, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Foreign Language Teaching
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
26. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
aktivizační metody|aktivizující metody|aktivizační didaktické metody|metody aktivního vyučování|didaktické hry|diskuze|inscenační hry|situační hry|odborná slovní zásoba|angličtina pro lékařské účely|osvojování si slovní zásobyKeywords (English)
activating teaching methods|activating methods|didactic games|discussions|role-plays|situation methods|professional vocabulary|English for Medical Purposes|vocabulary acquisitionDisertační práce se věnuje aktivizačním metodám a jejich vlivu na osvojování si slovní zásoby, a to v oblasti anglického jazyka pro lékařské účely. Experimentální výzkum se zaměřuje na to, do jaké míry aktivizační metody napomáhají osvojování si odborné slovní zásoby. K tomuto účelu byla vytvořena sada aktivit (didaktických her a inscenačních metod), které byly implementovány na začátek každého vyučovacího bloku předmětu Odborný anglický jazyk I a II. Cílem těchto aktivit bylo zopakování slovní zásoby z předchozích hodin. Opakování bylo zaměřeno na formu, význam a použití slov. Ve výzkumné práci byly použity převážně kvantitativní a částečně kvalitativní metody sběru dat, mezi něž patří progres testy, závěrečné testy a dotazníkové šetření. Progres testy a závěrečné testy byly použity k měření, zda existují významné statistické rozdíly týkající se osvojení si odborné slovní zásoby ve výsledcích studentů mezi experimentální a kontrolní skupinou. Statisticky významný rozdíl byl shledán mezi experimentální a kontrolní skupinou v jazykové úrovni B2, nikoliv však ve skupině B1. Dotazníkové šetření prokázalo, že aktivizační metody jsou účastníky kladně hodnoceny, a to jak pro přínos osvojování si slovní zásoby a rozvoje jazykové dovednosti mluvení, tak pro motivaci studentů.
The thesis deals with activating teaching methods and their influence on vocabulary acquisition in the field of English for Medical Purposes. The experimental research explores the extent to which activating teaching methods influence the acquisition of professional vocabulary. For this purpose, a set of activities (didactic games and role-plays) was created and implemented at the beginning of each teaching block for the subject Medical English I and II. The main objective of these activities was the review of word stock from the previous lessons. The review was focused on the form, meaning, and use of words. In the research, both quantitative and qualitative methods of data collection were used, including progress tests, credit tests, and questionnaires. Progress tests and credit tests were used to measure whether there was a significant statistical difference regarding the professional vocabulary acquisition between the experimental and control groups. A statistically significant difference was found between the experimental and control groups at the B2 level only. The questionnaires showed that activating teaching methods were positively evaluated by the B1 and B2 participants and were appreciated for their practical benefits (professional vocabulary acquisition, the positive influence on...