Projevy metaforičnosti v onomastice u žáků a studentů
Metaphorical patterns in onomastics recognizable by pupils and students
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111053Identifiers
Study Information System: 216128
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
metafora, kognitivní lingvistika, onomastika, antroponomastika, partnerské pojmenování, milenecké přezdívky, konotace, konceptualizaceKeywords (English)
metaphor, cognitive linguistics, onomastics, antroponomastics, names for partner, pet names, connotation, conceptualizationDisertační (rigorózní) práce zkoumá projevy metaforičnosti, jak je ve specifickém jazykovém materiálu, partnerských pojmenováních, vnímají žáci devátých tříd a studenti čtvrtých ročníků středních škol. Partnerská pojmenování, tedy způsoby vzájemného oslovování mezi dvěma lidmi tvořícími pár, byla vybrána záměrně vzhledem ke své silné metaforické povaze. Jejich nejednoznačné zařazení do propriální sféry jazyka zároveň umožnilo kriticky zhodnotit strukturně-funkční vymezení vlastních jmen a nabídnout kognitivní pohled na vlastní jména, který je opřený především o důraz na konotativní složku významu a metaforickou podstatu lidského myšlení. Základem výzkumného šetření byl dotazník, skládající se ze dvou částí, a skupinové a individuální rozhovory s dívkami. Díky první části dotazníku byl získán dostatečný lexikologický materiál, který se stal předmětem analýzy metaforických konceptualizací partnera (lásky). Individuální rozhovory představovaly východisko komunikačně-pragmatické analýzy partnerských pojmenování. Druhá část dotazníku a skupinové rozhovory s dívkami umožnily podrobně analyzovat konotace a vnímání metaforičnosti u třinácti vybraných partnerských pojmenování určených dívkám. KLÍČOVÁ SLOVA metafora, kognitivní lingvistika, onomastika, antroponomastika, partnerské pojmenování, milenecké...
This dissertation thesis deals with metaphorical patterns in a specific language material - names for partner (pet names) as recognizabled by pupils of age 14 to 16 and students of age 18 to 20. Names for partner, i. e. ways of mutual calling between a two people making a couple, were selected due to its strong metaphorical character. Their ambiguous affiliation with proper names, or common name enabled critical evaluation of structural and functional definition of proper names as well. Furthemore they enable to present a cognitive view on proper names especially based on emphasizing the conotative part of meaning and metaphorical nature of humans' thinking. The research was based on questionnaire divided into two parts and group and individual interviews with girls. The sufficient lexicological material gained due to the first part of questionnaire became a matter of metaphorical conceptualizations' analysis dealing with conceptualizations of partner (love). Thanks to the individual interviews the communication and pragmatic analysis of names for partner was performed. Second part of questionnaire and group interviews with girls enabled the detailed analysis of connotations and metaphorical perception of thirteen names intended for ladies.