Zobrazit minimální záznam

Metaphorical patterns in onomastics recognizable by pupils and students
dc.creatorŠtěpánová, Pavla
dc.date.accessioned2021-05-20T12:06:39Z
dc.date.available2021-05-20T12:06:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/111053
dc.description.abstractDisertační (rigorózní) práce zkoumá projevy metaforičnosti, jak je ve specifickém jazykovém materiálu, partnerských pojmenováních, vnímají žáci devátých tříd a studenti čtvrtých ročníků středních škol. Partnerská pojmenování, tedy způsoby vzájemného oslovování mezi dvěma lidmi tvořícími pár, byla vybrána záměrně vzhledem ke své silné metaforické povaze. Jejich nejednoznačné zařazení do propriální sféry jazyka zároveň umožnilo kriticky zhodnotit strukturně-funkční vymezení vlastních jmen a nabídnout kognitivní pohled na vlastní jména, který je opřený především o důraz na konotativní složku významu a metaforickou podstatu lidského myšlení. Základem výzkumného šetření byl dotazník, skládající se ze dvou částí, a skupinové a individuální rozhovory s dívkami. Díky první části dotazníku byl získán dostatečný lexikologický materiál, který se stal předmětem analýzy metaforických konceptualizací partnera (lásky). Individuální rozhovory představovaly východisko komunikačně-pragmatické analýzy partnerských pojmenování. Druhá část dotazníku a skupinové rozhovory s dívkami umožnily podrobně analyzovat konotace a vnímání metaforičnosti u třinácti vybraných partnerských pojmenování určených dívkám. KLÍČOVÁ SLOVA metafora, kognitivní lingvistika, onomastika, antroponomastika, partnerské pojmenování, milenecké...cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation thesis deals with metaphorical patterns in a specific language material - names for partner (pet names) as recognizabled by pupils of age 14 to 16 and students of age 18 to 20. Names for partner, i. e. ways of mutual calling between a two people making a couple, were selected due to its strong metaphorical character. Their ambiguous affiliation with proper names, or common name enabled critical evaluation of structural and functional definition of proper names as well. Furthemore they enable to present a cognitive view on proper names especially based on emphasizing the conotative part of meaning and metaphorical nature of humans' thinking. The research was based on questionnaire divided into two parts and group and individual interviews with girls. The sufficient lexicological material gained due to the first part of questionnaire became a matter of metaphorical conceptualizations' analysis dealing with conceptualizations of partner (love). Thanks to the individual interviews the communication and pragmatic analysis of names for partner was performed. Second part of questionnaire and group interviews with girls enabled the detailed analysis of connotations and metaphorical perception of thirteen names intended for ladies.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmetaphoren_US
dc.subjectcognitive linguisticsen_US
dc.subjectonomasticsen_US
dc.subjectantroponomasticsen_US
dc.subjectnames for partneren_US
dc.subjectpet namesen_US
dc.subjectconnotationen_US
dc.subjectconceptualizationen_US
dc.subjectmetaforacs_CZ
dc.subjectkognitivní lingvistikacs_CZ
dc.subjectonomastikacs_CZ
dc.subjectantroponomastikacs_CZ
dc.subjectpartnerské pojmenovánícs_CZ
dc.subjectmilenecké přezdívkycs_CZ
dc.subjectkonotacecs_CZ
dc.subjectkonceptualizacecs_CZ
dc.titleProjevy metaforičnosti v onomastice u žáků a studentůcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-06
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId216128
dc.title.translatedMetaphorical patterns in onomastics recognizable by pupils and studentsen_US
dc.identifier.aleph002297376
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Languageen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazykcs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - český jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Czech Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csDisertační (rigorózní) práce zkoumá projevy metaforičnosti, jak je ve specifickém jazykovém materiálu, partnerských pojmenováních, vnímají žáci devátých tříd a studenti čtvrtých ročníků středních škol. Partnerská pojmenování, tedy způsoby vzájemného oslovování mezi dvěma lidmi tvořícími pár, byla vybrána záměrně vzhledem ke své silné metaforické povaze. Jejich nejednoznačné zařazení do propriální sféry jazyka zároveň umožnilo kriticky zhodnotit strukturně-funkční vymezení vlastních jmen a nabídnout kognitivní pohled na vlastní jména, který je opřený především o důraz na konotativní složku významu a metaforickou podstatu lidského myšlení. Základem výzkumného šetření byl dotazník, skládající se ze dvou částí, a skupinové a individuální rozhovory s dívkami. Díky první části dotazníku byl získán dostatečný lexikologický materiál, který se stal předmětem analýzy metaforických konceptualizací partnera (lásky). Individuální rozhovory představovaly východisko komunikačně-pragmatické analýzy partnerských pojmenování. Druhá část dotazníku a skupinové rozhovory s dívkami umožnily podrobně analyzovat konotace a vnímání metaforičnosti u třinácti vybraných partnerských pojmenování určených dívkám. KLÍČOVÁ SLOVA metafora, kognitivní lingvistika, onomastika, antroponomastika, partnerské pojmenování, milenecké...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation thesis deals with metaphorical patterns in a specific language material - names for partner (pet names) as recognizabled by pupils of age 14 to 16 and students of age 18 to 20. Names for partner, i. e. ways of mutual calling between a two people making a couple, were selected due to its strong metaphorical character. Their ambiguous affiliation with proper names, or common name enabled critical evaluation of structural and functional definition of proper names as well. Furthemore they enable to present a cognitive view on proper names especially based on emphasizing the conotative part of meaning and metaphorical nature of humans' thinking. The research was based on questionnaire divided into two parts and group and individual interviews with girls. The sufficient lexicological material gained due to the first part of questionnaire became a matter of metaphorical conceptualizations' analysis dealing with conceptualizations of partner (love). Thanks to the individual interviews the communication and pragmatic analysis of names for partner was performed. Second part of questionnaire and group interviews with girls enabled the detailed analysis of connotations and metaphorical perception of thirteen names intended for ladies.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990022973760106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV