Zapojení dětí z dětských domovů do života veřejných knihoven
Involving Children from Children's Homes in the Life of Public Libraries
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111007Identifiers
Study Information System: 191356
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Šmejkalová, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
3. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Spolupráce|veřejná knihovna|dětský domov|výchovné působeníKeywords (English)
Cooperation|public library|children's home|educational educational influenceBakalářská práce se věnuje dvěma rozdílným institucím - knihovně a dětskému domovu. Teoretická část je věnována činnostem veřejné knihovny, jejím vnímáním ve společnosti a směry knihovnictví. V problematice týkající se dětského domova je krátce shrnuta ústavní péče, proces přípravy dětí na odchod ze zařízení a možné problémy s ní spojené. Poslední část je věnována spolupráci institucí. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s respondenty daných institucí týkajících se jejich možné spolupráce. Na základě analýzy je navrhnut projekt na začlenění dětí z dětského domova do běžného života komunity dané lokality. Klíčová slova Spolupráce, veřejná knihovna, dětský domov, výchovné působení
This thesis deals with two different institutions - a library and a children's home. The theoretical part describes the activities of the public library and its perception in society. The part related to the children's home briefly summarizes institutional care, the process of preparing children to leave the facility and the possible associated problems. The last part describes the cooperation of these institutions. In the practical part, qualitative research is carried out in the form of semi-structured interviews with respondents from library and children's house. According to analysis of these interviews, a project is proposed to integrate children from a children's home into the daily life of the community. Keywords Cooperation, public library, children's home, educational educational influence