Videogame Dys4ia and reflection of autobiographical narrative by transgender community
Dys4ia a reflexe autobiografického videoherního narativu transgender komunitou
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110777Identifiers
Study Information System: 194070
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Kolek, Lukáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Herní studia|queer studia|transgender|videohry|recepce|Dys4iaKeywords (English)
Game studies|queer studies|transgender|videogames|reception|Dys4iaVideohry se stávají důležitým vyjadřovacím prostředkem marginalizovaných komunit. Ačkoliv se objem výzkumu v oblasti queer herních studií stále zvětšuje, transgender identita zůstává nedostatečně prozkoumaná, a to i kvůli nedostatku empirických dat. Tato práce si klade za cíl osvětlit, jak transgender osoby přistupují k autobiografickému zobrazení trans zkušenosti prostřednictvím videohry. Využívá k tomu experimentální přístup propojený se zakotvenou teorií a aktuálními teoretickými přístupy v herní a queer teorii. Během výzkumu si deset účastníků a účastnic zahrálo vlivnou nezávislou hru Dys4ia, která zpracovává autorčiny zážitky s hormonální terapií. Následné polostrukturované rozhovory prošly několikastupňovým kódováním, na jehož základě byl vytvořený předběžný model toho, jak Dys4ia funguje v rámci kontextu trans mediální ekologie. Představený je termín Procedurálně-autobiografická multimodalita, který popisuje asambláž interaktivních afordancí, konkrétního estetického stylu s přihlédnutím k situovanosti Dys4ie v strukturách menšinové mediální scény. Cílem této studie je empiricky ukotvit transgender queer herní studia, navrhnout možné cesty dalšího výzkumu a předložit model, jak procedurální zapadají do krajiny transgender médií vedle vlogů a dalších vyjadřovacích prostředků.
Videogames are becoming an important means of expression for marginalized communities. Despite the growing body of research in queer game studies, transgender identity remains under-researched and lacking in empirical data. By using an experimental approach coupled with grounded theory and informed by current game and queer theory, this study aims to illuminate how transgender- identifying persons approach autobiographical videogame depiction of transgender experience. Ten participants were asked to play influential independent videogame Dys4ia, which depicts the author's hormonal replacement therapy, and semi-structured interviews were conducted. Their responses were coded, and a preliminary model of how Dys4ia works in the context of transgender media ecology was constructed. The term Procedural-autobiographic multimodality is introduced to describe an assemblage of interactive affordances, distinctive aesthetics and situatedness of Dys4ia in structures of minority media while considering video game-specific theories. This study attempts to empirically ground transgender queer game studies, suggesting avenues for future research and proposing a model of how videogames as procedural artefacts work alongside vlogs and other expressive means within transgender mediascape.