Glokalizace na příkladu HBO Česká republika
Glocalization on the example of the HBO Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110586Identifiers
Study Information System: 203262
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Křemen, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Glokalizace, globalizace, konvergence, média, HBO, HBO Europe, lokální tvorbaKeywords (English)
Glocalization, globalization, convergence, media, HBO, HBO Europe, local productionTato bakalářská práce se zabývá fenoménem konvergence médií a zejména prostorové konvergence médií. Konvergence médií nás provází každý den prakticky na každém kroku. Její hlavní rozmach přišel s érou digitalizace a Webu 2.0. Dotýká se technologií, přístupu publika k mediálním obsahům, zprostředkovává jejich reakce směrem k mediálním obsahům a umožňuje tak těsnější soužití producentů a uživatelů médií a jejich obsahů. Globalizace pak jako projev prostorové konvergence díky digitalizaci pronikla právě také do mediálního světa. Jedním z trendů globalizace je pak její částečný opak - glokalizace, spojení slov globální a lokální. Glokalizce pak popisuje stav, kdy producent, působící na globálním trhu a distribuující svou tvorbu jednotně na různé světové trhy, vynakládá prostředky na tvorbu v jednotlivých lokálních oblastech. Tato práce se zaměřuje na jednu takovou společnost, a to na komerční televizní stanici HBO původem z USA fungující na principu měsíčního předplatného. Ta distribuuje svou tvorbu prostřednictvím svých dceřiných společností v Jižní Americe, Evropě a Asii. Na těchto trzích pak vzniká i lokální tvorba. Nejinak tomu je v České republice. Na základě interních dat společnosti HBO Europe s.r.o. analyzuji, zda výroba lokálního obsahu může být pro tuto společnost rentabilní. Analyzovanými...
This bachelor thesis aims on the phenomenon of media convergence and especially the spatial media convergence. Media convergence affects our lives every day now, where it has been the most noticeable since the digitalization and Web 2.0 era. It relates to technologies, provides access and the response of the audience towards media content and thus enables closer link between the media producers, media content and their audience. Globalization, as one of the products of spatial convergence, entered the media industry through the digitalization. Glocalization represents one of the trends associated with globalization and it is described as a situation where a global media producer, distributing its consent world wide, spend resources to create a local production. This thesis is focused on one such example, HBO company, originally an American premium cable and satellite television network, with a business model of monthly subscription. HBO distributes its consent via its subsidiaries based in South America, Europe and Asia. These local markets create their own content. The same statement is valid for Czech Republic. I have done the profitability analysis of the local consent production of HBO, Czech Republic according to their internal data. Analyzed data describe the changes in the amount of...