Verlorenes Paradies. Sprachkrise der Jahrhundertwende im Kontext der Säkularisierung der Sprache und der Religionskritik
Paradise lost. Crisis of Language around 1900 in the Context of Secularization of Language and Critique of Religion
Ztracený ráj. Krize jazyka na přelomu 19. a 20. století v kontextu sekularizace jazyka a kritiky náboženství
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110393Identifikátory
SIS: 198390
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneider, Thomas
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Německý jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
2. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Sprachkrise|Sprachskepsis|Religion|H. v. Hofmannsthal|Hofmannsthal|W.Benjamin|F. Mauthner|gottlose MystikKlíčová slova (anglicky)
language crisis|language criticism|religion|productivity|H. v. Hofmannsthal|W. Benjamin|F. Mauthner|godless mysticOd 80. let 19. století je jazyk v literatuře stále silněji vnímán jako problém. V první řadě je zpochybňován jeho přímý vztah k pravdě a tím i jeho funkce jako nástroje poznání. Texty problematizující jazyk přitom často využívají buď protináboženskou argumentaci, nebo volí náboženskou metaforiku. V předložené práci je zkoumán vztah mezi těmito aspekty textu a přístupem k problému jazyka. Tematizovány jsou jevy jako proces sekularizace jazyka, otázka původu řeči, krize poznání a krize subjektu v kontextu krize jazyka literární moderny. Představeny jsou rozdílné koncepce jazyka a východiska z krizové situace na příkladech F. Mauthnera, W. Benjamina, H. V. Hofmannstahla a C. Mierendorffa, přičemž je zohledněn jejich přístup k religiozitě a mystice. Zkoumání - rozkrývá: dvě tendence. Je-li jazyku odepřen vztah k mystice a je-li zobrazován čistě instrumentálně, zdůrazňuje se jeho nevhodnost jakožto nástroje poznání (Mauthner). Vnímá-li se jazyk šířeji než jen jako verbální systém znaků a krize jazyka jako výsledek chybného užití jazyka, jeví se pak tato krize jako produktivní, či snad dokonce nutný obrat (např. Hofmannsthal).
Beginning with the 80-s of the 19th century, literature starts to increasingly take language as a problem. First of all, claims of the language for reflecting the truth are questioned, and, consequently, it is revaluated as an instrument of cognition (mostly, negatively). Very often texts, related to a language conundrum, may contain either anti-religions argumentation, or an active use of imagery, tinged with religion, or Biblical symbology. In this work, the interrelation between religiousness, reflected in the text, and its approach to the problematics of the language are investigated. In the shadow of the crisis of the language of literature modernism, such topics as the process of language secularization, language origin, and the crisis of cognition and of a person have also been touched upon. As exemplified by F. Mauthner, W. Benjamin, H. Hofmannsthal и C. Mierendorff, different concepts of the language and ways out of the crisis, offered by them, are presented. Also, their way to interact with religiousness and and mysticism was taken into account. In the result of the research, a certain tendency has been tapped: in case when a language is approached as an instrument that has no relation to mysticism, it shows its incapacity as an instrument of cognition (Mauthner). If a language is viewed...