Proměna císařského portrétu ve 3. a 4. století
The Transformation of the Imperial Portrait in the 3rd and 4th Century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110388Identifiers
Study Information System: 192265
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Militký, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Classical Archaeology
Department
Institute for Classical Archeology
Date of defense
2. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
římské císařství|římské mince|římské sochařství|portrét|vojenští císaři|krize|Galské císařství|principát|dominát|tetrarchie|Diocletianus|Constantinus|Julianus ApostataKeywords (English)
Roman empire|Roman coins|Roman sculpture|portrait|The Military emperors|crisis|Gallic empire|principate|dominate|tetrarchy|Diocletianus|Constantinus|Julianus ApostataTato práce se zabývá vyobrazením římských císařů na jejich sochách a mincích v průběhu 3. a 4. století. Začíná nástupem vojenských císařů a končí dynastií Constantinů. Snaží se o vypozorování změn římského císařského portrétu a stanovení jeho jasnější vývojové linie. V tomto směru hledá hlavní vlivy na změny v portrétování císařů a snaží se určit zlomové úseky. Soustředí se především na individuální rysy a pokouší se definovat možnosti rozpoznávání jednotlivých císařů. Snaží se také rozlišit do jaké míry se to projevuje na sochách a do jaké míry na mincích. Práce také zkoumá propojení vládní propagandy s portrétem císaře. Práce je též doplněna o stručné historické události sledovaného období. KLÍČOVÁ SLOVA: římské císařství, římské mince, římské sochařství, portrét, vojenští císaři, krize, Galsko-římské císařství, principát, dominát, tetrarchie, Gallienus, Aurelianus, Probus, Diocletianus, Constantinus, Julianus Apostata
This thesis deals with portraiture of roman emperors on their statues and coins during the 3rd and 4th century. It begins with accession of military emperors and ends by Constantinian dynasty. The thesis tries to describe the changes in roman imperial portrait and determine its clearer roadmap. Main influences for roman imperial portraits are found together with milestones within the roadmap. It primarily focuses on individual attributes in the portrait and attempts to define ability to identify emperors themselves. Also, it tries to describe the extent to which these attributes influence the ability to identify the emperor on the statue or on the coin. Moreover, the thesis aims to connect imperial propaganda and portrait of the emperor. Finally, the thesis contains brief historical overview of this era. KEYWORDS: Roman Empire, Roman coins, Roman sculpture, portrait, the Military Emperors, crisis, Gallic Roman Empire, principate, dominate, tetrarchy, Gallienus, Aurelianus, Probus, Diocletianus, Constantinus, Julianus Apostata