Connectedness and spillover effects between forex and stock markets: Evidence from Scandinavia
Účinky propojení a přelévání mezi devizovým a akciovým trhem: Důkazy ze Skandinávie
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110304Identifiers
Study Information System: 201994
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Geršl, Adam
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
17. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Volatility, Spillover, Connectedness, Frequency, Forex market, Stock marketKeywords (English)
Volatility, Spillover, Connectedness, Frequency, Forex market, Stock marketIn this thesis, we study the return and volatility spillovers between forex and stock markets in Scandinavian countries employing recently developed method- ology of spillover indices. Those measures are based on forecast error variance decomposition of generalized vector autoregressive (GVAR) model. This allows us to estimate both total and directional spillovers. Moreover, frequency connect- edness analysis is conducted by decomposing the spillover indices into frequency bands, corresponding to short-, medium- and long-run connectedness. We used daily data for major stock market indices and exchange rates of domestic cur- rency towards US dollar for Norway, Sweden, Denmark and Finland. Our data spans from February 2002 till July 2018 that covers turmoil periods of global fi- nancial crisis in 2007-2009, European sovereign debt crisis 2010-2013 and Brexit referendum in mid 2016. Our empirical analysis reveals that Norwegian financial markets do not contribute much to both return and volatility spillovers. On the other hand, euro and Danish FX market perform very similarly, by exhibiting the highest spillover contributions for both returns and volatility. Furthermore, distinct increasing trends in spillovers are revealed during the turmoil periods for most of the markets. From frequency...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Nové marketingové metody v knihovnách
Defence status: DEFENDEDSteklá, Zuzana (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Date of defense: 16. 9. 2013V posledních několika letech se marketing zařadil mezi klíčové procesy v knihovnách, slouží jako účinný nástroj konkurenčního boje, prostředek k definování identity knihovny a nový způsob komunikace s uživateli. Knihovny ... -
Olfaktorický marketing - využití přirozených a uměle šířených aromat v maloobchodních prodejnách přírodní kosmetiky
Defence status: DEFENDEDPlachá, Linda (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2018)Date of defense: 13. 6. 2018The bachelor thesis "Olfactory marketing - The usage of natural and artificially propagated aroma in retail stores of natural cosmetic products" deals with the usage of olfactory marketing in the field of business and its ... -
Ambush marketing na příkladu Mistrovství světa v ledním hokeji 2015
Defence status: NOT DEFENDEDLakomá, Milena (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2018)Date of defense: 25. 9. 2018Tato bakalářská práce se věnuje problematice ambush marketingu - nebo také parazitujícího marketingu - na konkrétním příkladu Mistrovství světa v ledním hokeji, které se konalo v roce 2015 v Praze a v Ostravě. Ve práci je ...