Bullying and its impacts in Margaret Atwood's Cat's Eye
Šikana a její následky v díle Cat's Eye od Margaret Atwood
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109890Identifikátory
SIS: 208875
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chalupský, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Informační technologie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
11. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Margaret Atwood, kanadská literatura, šikana v literatuře, šikana, oběť, agresor, vrstevníciKlíčová slova (anglicky)
Margaret Atwood, Canadian literature, bullying in literature, bullying, victim, bully, peer groupBakalářská práce se zabývá způsobem ztvárnění šikany v díle Cat's Eye (1988) od kanadské spisovatelky Margaret Atwood. Cílem práce je přiblížit problematiku šikany převážně ve skupině dívek včetně jejích dopadů na účastníky v pozdějších stádiích života a porovnat ji s jejím vyobrazením v díle Cat's Eye. Kromě typických znaků šikany a jejích příčin teoretická část práce popisuje způsoby zvládnutí situace pomocí ego-obranných mechanismů, jež byly navrženy Sigmundem Freudem, a arteterapie, která se soustřeďuje na podstatu problému a zároveň pomáhá klientovi vyjádřit své pocity skrze kreativní aktivitu. Praktická část práce pak zkoumá, jakým způsobem vyobrazení šikany v románu Cat's Eye odpovídá jeho teoretickému uchopení v odborné literatuře. Konkrétněji se zaměřuje na hlavní postavy, které jsou obětí šikany a analyzuje jejich vypořádání se s celkovou situací právě skrze zmíněné terapeutické prostředky. Dále práce sleduje, jakým způsobem šikana celkově zapadá do tvorby Margaret Atwood, a zda se dá považovat za typické téma, nebo jeho variaci, kterými se autorka ve svých dílech zabývá.
This bachelor thesis focuses on the subject of bullying in Margaret Atwood's Cat's Eye (1988). The aim of the thesis is to inquire into specific types and effects of bullying predominantly occurring in groups of girls with its long-term consequences on the individuals and compare it with the depiction of bullying in the novel Cat's Eye. Besides the characteristic features of bullying and its consequences, the theoretical part of the thesis suggests two coping strategies, the Freudian defence mechanisms, and Art therapy, which concentrates on the core of the problem and simultaneously helps the client to express their feelings through the creative activity. The practical part then examines how the findings in the theoretical part correspond to the illustration of bullying in the novel Cat's Eye. To be more precise, it focuses on the protagonists of the story, who are the victims of bullying, and analyses how the characters are trying to overcome the trauma via the therapeutic strategies mentioned. That aside, the thesis explores how bullying falls into the whole literary creation of Margaret Atwood and whether it can be considered a typical topic, or its variation, with which she deals with in her novels.