Zobrazit minimální záznam

Poznej sám sebe: napiš o sobě! Konstruování sexuální a genderové identity na přelomu devatenáctého a dvacátého století
dc.contributor.advisorProcházka, Martin
dc.creatorKolářová, Kateřina
dc.date.accessioned2018-10-30T02:21:39Z
dc.date.available2018-10-30T02:21:39Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/10983
dc.description.abstract1 Ústav anglistiky a amerikanistiky Anglická a Americká literární studia (Abstrakt disertační práce) Kateřina Kolářová Poznej sám sebe: napiš o sobě! Konstruování sexuální a genderové identity na přelomu devatenáctého a dvacátého století Disertace se zabývá procesem utváření sexuální a genderové identity na přelomu 19. a 20. století, přičemž její hlavní těžiště leží ve studiu sítě "technologií moci," které nutí subjekt k definování vlastní identity skrze jeden partikulární aspekt vlastní osobnosti - zde skrze touhu, sexualitu. Konstruování identity je tedy pojímáno ve vztahu k tzv. technologii sexu. Zároveň ovšem práce vychází z předpokladu, že účinky moci, které přiřazují subjekty k sexu, jsou genderově určené a rozlišené, a že navíc obdobné technologie moci přiřazují subjekty k normativním genderovým kategoriím. Formování sexuální identity nelze tedy sledovat bez vztahu k genderu a naopak. Autobiografické texty jsou analyzovány jako text performativní povahy, v jejichž rámci se identita utváří a formuje. To znamená, že texty je možno nazírat jako produkt interakce subjektu s mocí. Na druhé straně ovšem "performativní" hledisko umožňuje sledovat neurčenost a flexibilitu formulování vlastní identity. V tomto smyslu se i normativní působení "technologie moci" jeví jako nikdy neuzavřené a nedefinitivní a...cs_CZ
dc.description.abstract1 Kateřina Kolářová Department of English and American Studies Anglo-American Literary Studies (English Resumé) Know Yourself: Write Yourself! Queer Subjects and the Constructions of Gender and Sexual Identity at the Turn of the 19th Century The thesis examines the normative structures that shape and pre-determine the construction of the gender and sexual identities at the turn of the nineteenth century in the British context. The focus of the study is the critical investigation of the binary - heteronormative - logic that governs the formation of these identities. The concern with gender intelligibility (and the "matrix of intelligibility") reflects the thesis's critical engagement with the technology that subjects the possibilities of identification, and in fact forms of subjectivity, to logic of specific governance. The second overarching concern of the thesis represents the attempt to encompass the diversity of the practices that the individual queer selves devise in the process of self-writing and making sense of themselves. Bringing together three diverse case studies - based upon the autobiographic texts of John Addington Symonds (1840-93), 'Michael Field' [Katherine Bradley (1849-1914) and Edith Cooper (1862-1913)], and Havelock Ellis (1859-1939) - the thesis explores the strategies of (gendered)...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKnow yourself: write yourself! Queer subjects and the constructions of gender and sexual identity at the turn of the 19th centuryen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-06-15
dc.description.departmentÚstav anglistiky a amerikanistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24705
dc.title.translatedPoznej sám sebe: napiš o sobě! Konstruování sexuální a genderové identity na přelomu devatenáctého a dvacátého stoletícs_CZ
dc.contributor.refereeMergenthal, Silvia
dc.contributor.refereeSchülting, Sabine
dc.identifier.aleph001703595
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Literatureen_US
thesis.degree.disciplineAnglická a americká literaturacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglistiky a amerikanistikycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglická a americká literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs1 Ústav anglistiky a amerikanistiky Anglická a Americká literární studia (Abstrakt disertační práce) Kateřina Kolářová Poznej sám sebe: napiš o sobě! Konstruování sexuální a genderové identity na přelomu devatenáctého a dvacátého století Disertace se zabývá procesem utváření sexuální a genderové identity na přelomu 19. a 20. století, přičemž její hlavní těžiště leží ve studiu sítě "technologií moci," které nutí subjekt k definování vlastní identity skrze jeden partikulární aspekt vlastní osobnosti - zde skrze touhu, sexualitu. Konstruování identity je tedy pojímáno ve vztahu k tzv. technologii sexu. Zároveň ovšem práce vychází z předpokladu, že účinky moci, které přiřazují subjekty k sexu, jsou genderově určené a rozlišené, a že navíc obdobné technologie moci přiřazují subjekty k normativním genderovým kategoriím. Formování sexuální identity nelze tedy sledovat bez vztahu k genderu a naopak. Autobiografické texty jsou analyzovány jako text performativní povahy, v jejichž rámci se identita utváří a formuje. To znamená, že texty je možno nazírat jako produkt interakce subjektu s mocí. Na druhé straně ovšem "performativní" hledisko umožňuje sledovat neurčenost a flexibilitu formulování vlastní identity. V tomto smyslu se i normativní působení "technologie moci" jeví jako nikdy neuzavřené a nedefinitivní a...cs_CZ
uk.abstract.en1 Kateřina Kolářová Department of English and American Studies Anglo-American Literary Studies (English Resumé) Know Yourself: Write Yourself! Queer Subjects and the Constructions of Gender and Sexual Identity at the Turn of the 19th Century The thesis examines the normative structures that shape and pre-determine the construction of the gender and sexual identities at the turn of the nineteenth century in the British context. The focus of the study is the critical investigation of the binary - heteronormative - logic that governs the formation of these identities. The concern with gender intelligibility (and the "matrix of intelligibility") reflects the thesis's critical engagement with the technology that subjects the possibilities of identification, and in fact forms of subjectivity, to logic of specific governance. The second overarching concern of the thesis represents the attempt to encompass the diversity of the practices that the individual queer selves devise in the process of self-writing and making sense of themselves. Bringing together three diverse case studies - based upon the autobiographic texts of John Addington Symonds (1840-93), 'Michael Field' [Katherine Bradley (1849-1914) and Edith Cooper (1862-1913)], and Havelock Ellis (1859-1939) - the thesis explores the strategies of (gendered)...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglistiky a amerikanistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990017035950106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV