Znalosti žáků posledních ročníků vybraných středních škol v okrese Česká Lípa o syndromu vyhoření
The knowledge of burnout syndrome of final-year pupils in selected high schools in the Česká Lípa district
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108862Identifikátory
SIS: 201025
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučírek, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
stres, syndrom vyhoření, střední škola, prevence, vyčerpáníKlíčová slova (anglicky)
stress, burnout syndrome, grammar school, prevention, exhaustionSyndrom vyhoření je v současné době stále častěji diskutovaným pojmem. Rozumí se jim stav extrémního vyčerpání, který se jeví být typickým pro ty, kteří se snaží být úspěšní. Vyhoření může potkat každého bez ohledu na věk. Burnout syndrom může postihnout lékaře, učitele, sociální pracovníky, pastory, poradce, řidiče autobusu, ale i studenty a osoby v domácnosti. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část s využitím odborné literatury definuje syndrom vyhoření, objasňuje jeho příčiny a popisuje jeho fáze, klinický obraz i rizikové faktory pro jeho vznik. Dále pojednává o prevenci tohoto syndromu a profesích, které jsou syndromem vyhoření ohrožené nejvíce. V této části práce je syndrom vyhoření taktéž odlišen od jiných negativních jevů, s kterými bývá často zaměňován. V praktické části byla zvolena kvantitativní forma výzkumu, jejímž nástrojem byl dotazník. Hlavním cílem bylo zjistit, jaké znalosti (počet správných odpovědí) mají žáci posledních ročníků vybraných středních škol v okrese Česká Lípa. Pomocí dotazníkového šetření a následné komparace dat bylo zjištěno, že se výsledky liší v závislosti na škole, kde žáci studují. Nejlépe si ve výzkumu vedli žáci Gymnázia ČL. Naopak nejslabších výsledků dosáhli žáci SOŠ a SOU ČL. Žáci se nejčastěji dopouštěli chyb v oblasti...
Burnout syndrome has recently been a frequently discussed term. Burnout is a state of emotional, mental and physical exhaustion as a result of excessive chronic stress. Burnout syndrome affects all people regardless of their age and occupation. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part of this thesis defines burnout syndrome, explains its causes of origin and describes its phases, symptoms and risk factors for its occurrence. Furthermore, the thesis deals with prevention of burnout and distinguishes burnout from other negative phenomena. The practical part is realized through a quantitative research method - a questionnaire. The main objective was to find out The survey was performed out by using a quantitative research method - a questionnaire. The main objective was to find out final-year pupils' knowledge (number of correct answers) of burnout syndrome in selected high schools in the district Česká Lípa. The results have shown that knowledge differs depending on high schools pupils study in. The best results were achieved by pupils from Gymnázium ČL and the worst results were achieved by pupils from SOŠ and SOU ČL. In general, pupils have been making mistakes mostly in the areas of physical and mental symptoms of burnout syndrome and prevention of this...