Bedřich Kocek a česká novinářská fotografie
Bedřich Kocek and czech press photography
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107957Identifiers
Study Information System: 200291
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Géla, František
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
20. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fotožurnalistika, Bedřich Kocek, Svět v obrazech, česká novinářská fotografie, kompoziční analýza, orální historieKeywords (English)
photojournalism, Bedřich Kocek, Svět v obrazech, Czech press photography, compositional analysis, oral historyDiplomová práce Bedřich Kocek a česká novinářská fotografie se zabývá životem a tvorbou Bedřicha Kocka, fotoreportéra, který třicet let působil ve významném obrazovém týdeníku Svět v obrazech. Teoretická část specifikuje žánr novinářské fotografie a její vývoj od přelomu 19. a 20. století do 80. let 20. století. Na příkladu vývoje Světa v obrazech je nastíněn mediální a politický kontext v Československu od konce druhé světové války, kdy časopis vznikl, do 80. let, kdy Bedřich Kocek povolání fotoreportéra opustil. Důležitou částí práce je kapitola o životě Bedřicha Kocka, jenž dosud nebyl podrobněji popsán, která byla zpracována na základě osobních rozhovorů s fotografem za použití metody orální historie. Pomocí kompoziční analýzy práce zkoumá fotografické dílo Bedřicha Kocka a zjišťuje společné znaky jeho snímků, které byly součástí reportáží tvořených pro Svět v obrazech.
The master thesis Bedřich Kocek and Czech Press Photography is concerned with the life and work of Bedřich Kocek - Czech photojournalist who worked in the renowned journal Svět v obrazech (translated as World in Pictures) for over thirty years. The theoretical part specifies the genre of journalistic photography and its development from the turn of the 19th and 20th centuries to the 1980s. Furthermore, the development of the journal Svět v obrazech serves as an example for outlining the media and political context in Czechoslovakia since the end of World War II, when the periodical was established, until the 1980s, when Bedřich Kocek left the profession of a photojournalist. An especially valuable and vital part of the thesis is a chapter about the life of Bedřich Kocek, which has not been previously researched and described in detail. That section is based on personal interviews with the photographer using the oral history method. Moreover, the thesis explores the photographic work of Bedřich Kocek through the use of compositional analysis as well as the characteristic features of his pictures, which were part of the reports produced for Svět v obrazech.