Tradiční média a boj s tzv. fake news na příkladu BBC, ARD a Rádia Svobodná Evropa
Traditional media and its battle against fake news: the case of BBC, ARD and Radio Free Europe
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107851Identifiers
Study Information System: 192795
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Osvaldová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
20. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fake news, dezinformace, misinformace, tradiční média, online médiaKeywords (English)
fake news, desinformation, misinformation, traditional media, online mediaTato diplomová práce zkoumá, jak se vybraná tradiční média můžou vymezit vůči obrovskému množství dezinformací ve veřejném prostoru. Diplomová práce nejprve analyzuje pojem fake news, přičemž zkoumá rozdílné pojetí tohoto výrazu napříč americkým a anglosaským prostředím. V následujících kapitolách diplomová práce uvádí souvislost mezi důvěrou v média a šířením fake news, nastiňuje psychologické faktory, které šíření fake news ovlivňují a upozorňuje na roli mediální gramotnosti. Následující kapitoly uvádí konkrétní možnosti, jak se tradiční média můžou vůči fake news vymezit, a to například pomocí pomalé žurnalistiky či důkladným ověřováním faktů. Tak se práce dostává ke třem analyzovaným fact-checkingovým oddělením, jež vznikla v rámci zahraničních tradičních médií. Oddělení ARD Faktenfinder, BBC Reality Check a RFE/RL/VOA Polygraph.info, která vznikla mezi lety 2015 až 2017, berou vyvracení fake news a ověřování informací jako samostatný novinářský výstup. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů diplomantka zkoumala, jak tato oddělení fungují, jak definují fake news, jaké mají plány do budoucna či zda aktivně přispívají k rozvoji mediální gramotnosti. Komparativní analýza výpovědí vedoucích těchto oddělení ukázala, že ani jedno z oddělení nemá k dispozici analýzu, která by zkoumala dopad činnosti...
This thesis examines how traditional media could reinforce its position as a reliable source of information, overcoming the huge amount of misinformation in public space. First, the thesis analyzes the concept of fake news, examining different concepts of this expression across American and Anglo-Saxon environments. In the following chapters, the thesis presents a link between trust in media and the spread of fake news, outlines psychological factors that allow for fake news to be spread easily and highlights the role of media literacy. Next chapters list the specific ways in which traditional media can fight against fake news, for example through slow journalism or factual verification. That is how the thesis gets to the three analyzed fact-checking departments, which were established as a part of foreign traditional media: ARD Faktenfinder, BBC Reality Check and RFE / RL / VOA Polygraph.info. These departments were founded between 2015 and 2017 and perceive verification of information as an independent journalistic output. Using semi-structured interviews, the thesis examines how these departments work, how they define fake news, what are their future plans or whether they actively contribute to the development of media literacy. Comparative analysis has shown that none of the departments has...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Defence status: DEFENDEDČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Defence status: DEFENDEDPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Defence status: DEFENDEDProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...