Hudba Geraldiny Muchové: Analýza kompozičního stylu z pohledu feministické muzikologie
Geraldine Mucha's Music: Analysis of the Compositional Style from the Point of View of Feminist Musicology
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107849Identifiers
Study Information System: 194442
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Consultant
Zdrálek, Vít
Referee
Gabrielová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
20. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Geraldine Mucha|skladatelka|orchestrální hudba 20. století|hudební analýza|feministická hudební analýza|genderKeywords (English)
Geraldine Mucha|woman composer|20th century orchestral music|musical analysis|feminist musical analysis|gender1 Abstrakt Předkládaná diplomová práce je první sondou do odbornou literaturou dosud zcela nereflektované hudby skotsko-české skladatelky Geraldine Muchové (1917-2012). Její kompoziční styl a hudební řeč, stejně jako jejich vývoj v průběhu let, charakterizuji na základě hudební analýzy čtyř jejích orchestrálních kompozic, které vznikly v rozmezí od 40. do 80. let 20. století - Předehry k Bouři, Klavírního koncertu, Suity z baletu Macbeth a Písní Johna Webstera. V práci zároveň představuji v kontextu české muzikologie zcela neznámý diskurs o problematice hudební analýzy kompozic skladatelek-žen a kriticky zkoumám jeho jednotlivé myšlenkové proudy. U vybraných děl, je-li to možné, pak aplikuji teoretický model Ellie M. Hisama, který tvrdí, že v hudbě skladatelek lze nalézt doklady o jejich specifické ženské zkušenosti uprostřed patriarchálního světa.
1 Abstract This Master's thesis presents the first look into the music of Scottish-Czech composer Geraldine Mucha (1917-2012) which has never been subject to academic study before. I characterize her compositional style and musical language, as well as their development over time, by analyzing four orchestral compositions written between the 1940s and 1980s - Overture to Tempest, Piano Concerto, Suite from the ballet Macbeth and John Webster Songs. In the thesis, I am also introducing the - in Czech musicological context entirely unknown - discourse on the issue of musical analysis of pieces written by women composers and I critically explore its different strands of thought. When possible, I examine the selected pieces by using Ellie M. Hisama's theoretical model which claims that in women's music, evidence may be found that provides information about their specific female experience in the patriarchal world.