Pohybové aktivity a podpora učební činnosti ve vyučovacích procesech
PHYSICAL ACTIVITIES AND THEIR SUPPORT IN LEARNING PROCESS
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107780Identifiers
Study Information System: 209361
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Pelzová, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka|komplexní učení|mozek|hemisféra|pozornost|sebeovládání|pohyb|cvičeníKeywords (English)
teaching|complex learning|brain|hemisphere|attention|self-control|locomotion|exerciseBakalářská práce se zabývá vztahem mezi učením a pohybem. Cílem této práce je popsat teoretická východiska společného vztahu vyučování a pohybu, dále zkoumat vliv pohybových aktivit na učební činnost a představit pohybové aktivity, které stimulují činnost obou mozkových hemisfér a díky tomu zlepšují kognitivní a sociální schopnosti. Cíl byl naplněn pomocí sborníku pohybových aktivit, který do rukou dostali učitelé základních škol a se svými žáky tyto aktivity cvičili. Po uplynutí 2 až 5 týdenního cvičení s žáky pozorovali rozdíly v učební činnosti žáků, které následně zaznamenali do dotazníku. Výsledky výzkumného projektu ukazují, že žáci, kteří před vyučovacím procesem cvičí pohybové aktivity podporující učební činnost, jsou více aktivní a udrží déle pozornost a že cvičení před vyučovacím procesem přináší dobrou atmosféru. Zároveň ale doba, po kterou učitelé s dětmi cvičili, byla příliš krátká na projevení změn v oblasti kognitivní i sociální.
The bachelor thesis deals with the relationship between learning and movement. The aim of this work is to describe the theoretical basis of the common relationship between teaching and movement, to explore the influence of physical activities on learning activities, and to introduce physical activities that stimulate the activity of both brain hemispheres, thus improving cognitive and social abilities. The goal was fulfilled by means of a collection of physical activities which were given to teachers of elementary schools and practiced with their pupils. After 2 to 5 weeks of training with pupils, they observed differences in pupils' learning activities which they subsequently recorded in the questionnaire. The results of the research project show that pupils who practice physical activities that are helpful for their learning before they begin their lessons are more active and retain more information, and that the pre-learning exercise creates a good atmosphere. At the same time, however, the length of time the teachers and their children were practicing was too short to show changes in cognitive and social areas.