Show simple item record

The idea of a female and male teacher in the perspective of students at lower secondary schools
dc.contributor.advisorSmetáčková, Irena
dc.creatorProcházková, Martina
dc.date.accessioned2020-08-26T09:14:38Z
dc.date.available2020-08-26T09:14:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/107459
dc.description.abstractThis thesis is looking into problematics of children's view of teachers from gender perspective. It compares idea of typical male and female teacher, idea of ideal male and female teacher and also characteristics of actual male and female teachers. Main subject of this research is, if and how much is an ideal model of a teacher and children's real life experience influenced by a gender stereotype. Several researches have proven, that pedagogical personality and the way it is received has a major impact on studying effectiveness and attitudes towards school. These particular research uses quantitative methodology. Specifically a questionnaire survey. Several students of elementary school filled three questionnaires. First focused on imagine of typical male and female teacher, seconds focused on imagine of ideal model of a male and female teacher and third focused on description of a real-life teacher. The analysis will present a comparison of typical, ideal and real-life teachers and if gender has an impact on those three categories (typical, ideal and real-life teacher). This research is based and is expanding research of typical teacher published fifteen years ago (Moravcová-Smetáčková, 2003) and will be comparing the outcomes. Key words: gender, gender stereotypes, pedagogical personality,...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se bude zabývat žákovskými představami vyučujících z genderového hlediska. Srovnávat bude představu typického učitele a učitelky, dále představu ideálního učitele a učitelky a charakteristiku konkrétního učitele a učitelky. Hlavní výzkumnou otázkou bude, nakolik jsou žákovské představy a konkrétní zkušenosti ovlivněné genderovými stereotypy. Několik výzkumů dokázalo, že pedagogická osobnost vyučujících, resp. její vnímání ze strany studujících má zásadní vliv na efektivitu výuky a postoje studujících ke škole. Realizovaný výzkum využívá kvantitativní metodologie. Konkrétně je využito dotazníkového šetření. Studující čtyř ročníků 2. stupně ZŠ vyplňovali tři dotazníky. První se zaměřoval na představu typické/ho učitele/ky, druhý na představu ideální/ho učitele/ky a třetí na popis konkrétní/ho učitele/ky. V rámci analýzy bude představeno srovnání představ učitele a učitelky, ve všech uvedených rovinách, ale také srovnání napříč uvedenými rovinami. Výzkum navazuje na studii představ typické/ho učitele/ky realizovanou před patnácti lety (Moravcová- Smetáčková, 2003), s níž bude srovnávat výsledky. Klíčová slova: gender, genderové stereotypy, pedagogická osobnost, typický/á učitel/ka, ideální učitel/ka, představy studujících, hodnocenícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectgenderové stereotypycs_CZ
dc.subjectpedagogická osobnostcs_CZ
dc.subjecttypickýcs_CZ
dc.subjectá učitelcs_CZ
dc.subjectkacs_CZ
dc.subjectideální učitelcs_CZ
dc.subjectkacs_CZ
dc.subjectpředstavy studujícíchcs_CZ
dc.subjecthodnocenícs_CZ
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectgender stereotypesen_US
dc.subjectpedagogical personalityen_US
dc.subjecttypical teacheren_US
dc.subjectideal teacheren_US
dc.subjectstudent's ideasen_US
dc.subjectevaluationen_US
dc.titlePředstava učitele a učitelky z pohledu žáků a žaček 2. stupně základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-06-17
dc.description.departmentKatedra genderových studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Gender Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId212121
dc.title.translatedThe idea of a female and male teacher in the perspective of students at lower secondary schoolsen_US
dc.contributor.refereeJarkovská, Lucie
dc.identifier.aleph002283163
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGenderová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineGender Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra genderových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Gender Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csGenderová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enGender Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se bude zabývat žákovskými představami vyučujících z genderového hlediska. Srovnávat bude představu typického učitele a učitelky, dále představu ideálního učitele a učitelky a charakteristiku konkrétního učitele a učitelky. Hlavní výzkumnou otázkou bude, nakolik jsou žákovské představy a konkrétní zkušenosti ovlivněné genderovými stereotypy. Několik výzkumů dokázalo, že pedagogická osobnost vyučujících, resp. její vnímání ze strany studujících má zásadní vliv na efektivitu výuky a postoje studujících ke škole. Realizovaný výzkum využívá kvantitativní metodologie. Konkrétně je využito dotazníkového šetření. Studující čtyř ročníků 2. stupně ZŠ vyplňovali tři dotazníky. První se zaměřoval na představu typické/ho učitele/ky, druhý na představu ideální/ho učitele/ky a třetí na popis konkrétní/ho učitele/ky. V rámci analýzy bude představeno srovnání představ učitele a učitelky, ve všech uvedených rovinách, ale také srovnání napříč uvedenými rovinami. Výzkum navazuje na studii představ typické/ho učitele/ky realizovanou před patnácti lety (Moravcová- Smetáčková, 2003), s níž bude srovnávat výsledky. Klíčová slova: gender, genderové stereotypy, pedagogická osobnost, typický/á učitel/ka, ideální učitel/ka, představy studujících, hodnocenícs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is looking into problematics of children's view of teachers from gender perspective. It compares idea of typical male and female teacher, idea of ideal male and female teacher and also characteristics of actual male and female teachers. Main subject of this research is, if and how much is an ideal model of a teacher and children's real life experience influenced by a gender stereotype. Several researches have proven, that pedagogical personality and the way it is received has a major impact on studying effectiveness and attitudes towards school. These particular research uses quantitative methodology. Specifically a questionnaire survey. Several students of elementary school filled three questionnaires. First focused on imagine of typical male and female teacher, seconds focused on imagine of ideal model of a male and female teacher and third focused on description of a real-life teacher. The analysis will present a comparison of typical, ideal and real-life teachers and if gender has an impact on those three categories (typical, ideal and real-life teacher). This research is based and is expanding research of typical teacher published fifteen years ago (Moravcová-Smetáčková, 2003) and will be comparing the outcomes. Key words: gender, gender stereotypes, pedagogical personality,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra genderových studiícs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990022831630106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV