Serenáda E dur op. 22 (B 52) a Serenáda pro dechové nástroje op. 44 (B 77) Antonína Dvořáka v kontextu hudebního druhu orchestrální serenády 2
Serenade E major Op. 22 (B 52) and Serenade for Wind Instruments Op. 44 (B 77) of Antonín Dvořák in Context of Musical Genre of the Orchestral Serenade of the 2nd 19th Century
dissertation thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106747Identifiers
Study Information System: 102080
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Havlík, Jaromír
Niubo, Marc
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
20. 2. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Antonín Dvořák|Serenáda E dur op. 22|Serenáda pro dechové nástroje op. 44|orchestrální serenáda|hudební druh|hudební analýza|komparace s vybranými díly|hudební kritika|vazba k minulosti|pražské interpretační zázemíKeywords (English)
Antonín Dvořák|Serenade E major Op. 22|Serenade for Wind Instruments Op. 44|Orchestral Serenade|Musical Genre|Music Analysis|Comparison with the Selected Works|Music Crticism|Relation to the Past|Background of Musical Intepretation in PragueMgr. Petra Kolátorová Abstrakt: Předložená disertační práce se zabývala Serenádou E dur op. 22 (B 52) a Serenádou pro dechové nástroje op. 44 (B 77) Antonína Dvořáka z hlediska hudebního druhu orchestrální serenády. Přinesla odpovědi na otázky týkající se vlivu a významu Dvořákových Serenád mezi Serenádami svých současníků, místa tohoto druhu mezi ostatními hudebními druhy a otázky reflexe dobové hudební kritiky. Analýza obou děl a jejich komparace s vybranými díly ukázaly, jak se očekávání tohoto druhu promítalo v kompozičních prostředcích a postupech obou Dvořákových Serenád. Skladatel v obou Serenádách vystihnul všechny významové roviny tohoto hudebního druhu, jimiž byla ušlechtilá jednoduchost, oscilace druhu mezi komorní a orchestrální hudbou, mezi uměleckým a spíše zábavným charakterem hudby, návaznost na původní serenády a historii druhu a vytvořil díla, která v některých ohledech předznamenala další vývoj (neoklasicismus).
Mgr. Petra Kolátorová Abstract: Thesis dealt with the Serenade E major Op. 22 (B 52) and the Serenade for Wind Instruments Op. 44 (B 77) of Antonín Dvořák in the view of the musical genre of the orchestral serenade. It answered the question of influence and meaning of the Dvořák's Serenades among Serenades of his contemporaries, the question of place of this genre among the other musical genres and the question of reflection of music criticism at that time. Analysis of both works and their comparison with the selected works showed the way how the expectation of this genre reflected in the compositional ways and methods of both Dvořák's Serenades. The composer in his Serenades depicted all layers of meaning of this genre as was such a noble simplicity, oscilation of the genre between chambre and orchestral music between artistic or rather entertaining character of music, continuity of original serenades and history of the genre. Dvořák had created the works which in certain aspects foreshadowed near future (neoclasicism).