Časoprostorová strukturace Pražské metropolitní oblasti
Time-space structuration of the Prague Metropolitan Area
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106317Identifiers
Study Information System: 196187
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Mulíček, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
28. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mobilita, suburbanizace, strukturace, regionalizace, mobilní data, Praha, Dolní BřežanyKeywords (English)
Mobility, suburbanisation, structuration, regionalisation, mobile data, Prague, Dolní BřežanyTato diplomová práce se zabývá mobilitou, která strukturuje čas a prostor pražského zázemí. Struktura prostoru je sledována pomocí časoprostorových regionů, které jsou v práci konceptualizovány. Za tímto účelem byla navržena metoda časoprostorové regionalizace využívající data o poloze z mobilních telefonů. Data jsou použita ke sledování tangenciální mobility mezi suburbánními obcemi ve dvou časech, které se liší převládajícím smyslem dojížďky, tedy za prací a za službami. V souhrnu je vymezeno 45 lokálních center, jejich regiony a dva regiony bez jasného jádra. Výsledné časoprostorové regiony jsou rozlišeny na tři typy: vnitřní malé regiony, vnější velké a poříční regiony. Případová studie Dolních Břežan sleduje na lokální úrovni důvody i důsledky centrality místa. Význam práce spočívá v dílčích, ale úzce propojených přínosech v rovinách teorie, metodologie i empirie. Klíčová slova: mobilita, suburbanizace, strukturace, regionalizace, mobilní data, Praha, Dolní Břežany
This diploma thesis focuses upon mobility which structures time and space of Prague's hinterland. The time-space regions are conceptualised and serve to explore the structure of suburban space. The positioning data from mobile phones are used to investigate tangential mobility throughout suburban municipalities. It happened in two time-sections which distinguish the working and the service commute. The method of the time-space regionalisation was introduced for this purpose. In total, 45 local centres were found. Moreover, their regions were delimited and two regions without cores were delimited as well. The resulting time-space regions are distinguished into three types: small inner regions, large outer regions and river regions. The case study in Dolní Břežany municipality seeks causes and consequences of centrality in local scale. The significance of the thesis lies in partial, but highly interconnected contributions in all three dimensions: theory, methodology and empirics. Key words: mobility, suburbanisation, structuration, regionalisation, mobile data, Prague, Dolní Břežany