Boom minipivovarů: faktory ovlivňující lokalizaci a úspěšnost nově vznikajících minipivovarů
Boom of microbreweries: factors affecting the localisation and succes of newly emerging microbreweries
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106275Identifiers
Study Information System: 169600
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Burda, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Regional and Political Geography
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
28. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Minipivovarnictví je v České republice průmyslovým odvětvím, které díky svému dynamickému růstu v posledních letech co do počtu nově vzniklých provozů nemá obdoby. Minipivovary se svou charakteristikou stávají jak protipólem globalizovaných průmyslových odvětví, tak i jejich doplňkem, přičemž jsou typické svým důrazem na lokální úroveň. Díky tomu se minipivovary stávají předmětem studia kulturní a ekonomické geografie, kdy se na nich zkoumají koncepce a přístupy z těchto geografických směrů vycházející. Tato práce má za cíl na vybraném vzorku minipivovarů v Pardubickém kraji a v Praze zkoumat faktory, které vedly k založení minipivovarů a k jejich konkrétnímu umístění. Dále se pokouší zjistit, nakolik lze rozvoj minipivovarů vysvětlit pomocí konceptů neolokalismu a glokalizace. Výsledky výzkumu ukázaly tři společné faktory, kterými byly hlubší vztah k pivu, odkaz na tradici a navazování na dosavadní podnikatelskou činnost. Avšak ukázaly i několik rozdílných, individuálních faktorů, vedoucích k založení minipivovaru v obou krajích. Též byly nalezeny dva hlavní faktory vedoucí k jejich umístění platné pro oba kraje. Za tyto faktory lze považovat situaci, kdy buď majitelé vlastní objekt, kde se minipivovar nachází, nebo kdy si musí pronajímat určité prostory k umístění minipivovaru. Neolokalismus se...
In the case of Czechia, with their unprecedented development, microbrewing became one of the most dynamic industries. Characteristics of microbreweries are becoming the opposite of the globalized industry branches, but they are also becoming the supplement of them, with typical stress on local and regional level. Therefore, microbreweries are often object of study in cultural and economic geography as it enables to test concepts and approaches coming from these two sub- disciplines of geography. The main aims of this thesis is to present and examine factors which lead to the founding of microbreweries and their localization, which are analysed on the representative sample of microbreweries coming from Pardubice region and Prague. Moreover, next aim of the thesis is to find out, how much microbrewing boom could be explained by concepts of neolocalism and glocalization. Results of the research showed three common factors, such as passion for beer, tradition, and expanding an existing business activity. But also several individual factors leading to founding the microbreweries were found. Two main common factors of mictobreweries localization, such as ownership of objects, where microbrewery can be located, and renting of a place for emplacement of microbrewery, were found out as well. Aspects of...