Boom minipivovarů: faktory ovlivňující lokalizaci a úspěšnost nově vznikajících minipivovarů
Boom of microbreweries: factors affecting the localisation and succes of newly emerging microbreweries
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106275Identifikátory
SIS: 169600
Kolekce
- Kvalifikační práce [19109]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Burda, Tomáš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Regionální a politická geografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
28. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Minipivovarnictví je v České republice průmyslovým odvětvím, které díky svému dynamickému růstu v posledních letech co do počtu nově vzniklých provozů nemá obdoby. Minipivovary se svou charakteristikou stávají jak protipólem globalizovaných průmyslových odvětví, tak i jejich doplňkem, přičemž jsou typické svým důrazem na lokální úroveň. Díky tomu se minipivovary stávají předmětem studia kulturní a ekonomické geografie, kdy se na nich zkoumají koncepce a přístupy z těchto geografických směrů vycházející. Tato práce má za cíl na vybraném vzorku minipivovarů v Pardubickém kraji a v Praze zkoumat faktory, které vedly k založení minipivovarů a k jejich konkrétnímu umístění. Dále se pokouší zjistit, nakolik lze rozvoj minipivovarů vysvětlit pomocí konceptů neolokalismu a glokalizace. Výsledky výzkumu ukázaly tři společné faktory, kterými byly hlubší vztah k pivu, odkaz na tradici a navazování na dosavadní podnikatelskou činnost. Avšak ukázaly i několik rozdílných, individuálních faktorů, vedoucích k založení minipivovaru v obou krajích. Též byly nalezeny dva hlavní faktory vedoucí k jejich umístění platné pro oba kraje. Za tyto faktory lze považovat situaci, kdy buď majitelé vlastní objekt, kde se minipivovar nachází, nebo kdy si musí pronajímat určité prostory k umístění minipivovaru. Neolokalismus se...
In the case of Czechia, with their unprecedented development, microbrewing became one of the most dynamic industries. Characteristics of microbreweries are becoming the opposite of the globalized industry branches, but they are also becoming the supplement of them, with typical stress on local and regional level. Therefore, microbreweries are often object of study in cultural and economic geography as it enables to test concepts and approaches coming from these two sub- disciplines of geography. The main aims of this thesis is to present and examine factors which lead to the founding of microbreweries and their localization, which are analysed on the representative sample of microbreweries coming from Pardubice region and Prague. Moreover, next aim of the thesis is to find out, how much microbrewing boom could be explained by concepts of neolocalism and glocalization. Results of the research showed three common factors, such as passion for beer, tradition, and expanding an existing business activity. But also several individual factors leading to founding the microbreweries were found. Two main common factors of mictobreweries localization, such as ownership of objects, where microbrewery can be located, and renting of a place for emplacement of microbrewery, were found out as well. Aspects of...