Příčiny odchodu začínajících učitelů z profese
Drop-out of the beginning teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106115Identifikátory
SIS: 189680
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Thorovská, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Adaptační období, fluktuace učitelů, indukce, míra drop-outu, odchod z profese, prevence, příčiny drop-outu, začínající učitelKlíčová slova (anglicky)
Induction period, teacher turnover, drop-out rate, drop-out, prevention, reasons of drop-out, novice teacherDiplomová práce se zabývá tématem odchodu začínajících učitelů z profese, tzv. drop-outem. V teoretické části práce je fenomén drop-outu popsán společně s důvody, proč je skupina začínajících učitelů odchodem nejvíce ohrožena. Jsou zde také popsány problémy, se kterými se začínající učitelé musejí v prvních letech praxe vypořádat. Dále jsou v práci nastíněny nejčastější příčiny odchodů, jejich míra a důsledky. Na konci teoretické části jsou uvedeny možnosti a návrhy, kterými by se dala míra drop-outu omezit. Mezi tyto návrhy patří adaptační období, supervize a psychohygiena. Empirická část práce je realizována online dotazníkem a hloubkovými rozhovory. Výzkumné šetření se zaměřuje na pražské začínající učitele. Čtyři hlavními aspekty výzkumu jsou: 1 - motivace ke studiu učitelství a k výkonu učitelské profese, 2 - příčiny odchodu začínajících učitelů, 3 - možnosti v zabránění drop-outu a 4 - zda respondenti pracují nadále s dětmi, či v jiném sektoru. V neposlední řadě se výzkumné šetření věnuje možnostem, které by respondentům bývaly pomohly v setrvání v profesi. Výsledky výzkumného šetření potvrzují důvody drop-outu popsané odbornou literaturou. Kvalitativní popis příčin drop-outu umožňuje hlubší pochopení toho, jak se tyto příčiny vzájemně ovlivňují, a to v institucionální, interaktivní i...
The Diploma thesis focuses on the drop-out of beginning teachers. Theoretical part elaborates on the phenomenon of drop-out, it describes the reasons why the beginning teachers leave and why they are the group of teachers which is the most threatened by drop-out. Furthermore, this part describes problems that beginning teachers have to deal with and the most frequent reasons for leaving the profession, their rate and consequences of drop-out. The end of the theoretical part presents options and suggestions that would help solve this problem. The empirical part of the thesis is realized by an on-line questionnaire and in-depth interviews. The research focuses on four main aspects: 1 - the motivation to study the teaching and to practise it, 2 - the main reasons for new teachers to leave, 3 - the possibilities to prevent drop-out and 4 - whether the respondents continue to work with children or not. Last but not least, the research focuses on the possibilities that would help respondents to stay in the profession. The results of the research confirm the reasons for quiting as described by literature. The qualitative description of the reasons for drop-outs provides a deeper understanding of how they interact in an institutional, interactive and cultural level. KEYWORDS Induction period, teacher...