České historické reálie ve výuce češtiny pro cizince
Czech historical facts in teaching Czech for foreigners
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105315Identifiers
Study Information System: 193198
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
21. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
čeština|reálie|národní historie|výuka češtiny pro cizinceKeywords (English)
Czech|facts|national history|teaching Czech for foreignersPředkládaná práce se zabývá českými historickými reáliemi během výuky v české škole TGM v Chicagu včetně jejich vnímání v rámci tamní krajanské komunity. Tato komunita sice již není tak početná, jak tomu bylo zhruba v polovině 19. století, přesto je její kulturní život velmi zajímavý a stojí za pozornost. Jedná se o komunitu, která je velice pestrá, neboť se k ní řadí příslušníci generace před 2. světovou válkou, stejně jako migranti, kteří se usadili v Chicagu v 90. letech minulého století. Ti všichni cítí jistou potřebu po uchování a předávání kulturní identity svým potomkům. Teoretická část práce se zaměřuje na klíčový pojem reálie a jejich postavení v rámci kultury a výuky. Rovněž přibližuje další související pojem zděděný jazyk a jeho přenos. V této části práce jsou zmíněny i základní informace o krajanské komunitě v Chicagu, společně s množstvím aktivit, které tato komunita organizuje. Praktická část práce se opírá o autorčinu osobní zkušenost s výukou krajanů v rámci letního kurzu češtiny na české škole v roce 2017. Tato část je založena na analýze příprav studijního plánu, rozboru deníkových záznamů z lekcí a v neposlední řadě na dotazníku, jehož respondenti byli studenti letního kurzu a příslušníci této komunity. Získané poznatky mohou být prospěšné lepšímu poznání role, kterou pro děti i...
anglicky: This master's thesis deals with czech historical facts within teaching czech in Czech School TGM in Chicago. It also includes a perception of czech facts inside the group of Czech compatriots. This community is not numerous as was the case in the half of the 19th century nevertheless its cultural life is still very interesting and is worth the attention. This Czech community is varied because of generation before 2nd World War as migrants from 90's of the 20th centrury. They all have a need to preserve and pass cultural identity to their descendants. The theoretical part of the thesis primarily explains key word facts and its position inside culture and teaching. It also mentions the word heritage language and its transfer. This part deals with basic informations about czech community in Chicago and about a large number of this group activities. The empirical part of the thesis describes and analyzes an author's experiences from teaching in summer czech school in 2017. This part is based on analysis of preparations a study plan, an analysis of diary record from Czech lessons and also an analysis of a questionnaire filled in by participants of summer Czech school and members of Czech community. Research outcomes can help to better cognition facts in teaching and their meaning for children...