Show simple item record

Czech historical facts in teaching Czech for foreigners
dc.contributor.advisorBozděchová, Ivana
dc.creatorVlasáková, Magdalena
dc.date.accessioned2019-03-05T10:57:37Z
dc.date.available2019-03-05T10:57:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/105315
dc.description.abstractanglicky: This master's thesis deals with czech historical facts within teaching czech in Czech School TGM in Chicago. It also includes a perception of czech facts inside the group of Czech compatriots. This community is not numerous as was the case in the half of the 19th century nevertheless its cultural life is still very interesting and is worth the attention. This Czech community is varied because of generation before 2nd World War as migrants from 90's of the 20th centrury. They all have a need to preserve and pass cultural identity to their descendants. The theoretical part of the thesis primarily explains key word facts and its position inside culture and teaching. It also mentions the word heritage language and its transfer. This part deals with basic informations about czech community in Chicago and about a large number of this group activities. The empirical part of the thesis describes and analyzes an author's experiences from teaching in summer czech school in 2017. This part is based on analysis of preparations a study plan, an analysis of diary record from Czech lessons and also an analysis of a questionnaire filled in by participants of summer Czech school and members of Czech community. Research outcomes can help to better cognition facts in teaching and their meaning for children...en_US
dc.description.abstractPředkládaná práce se zabývá českými historickými reáliemi během výuky v české škole TGM v Chicagu včetně jejich vnímání v rámci tamní krajanské komunity. Tato komunita sice již není tak početná, jak tomu bylo zhruba v polovině 19. století, přesto je její kulturní život velmi zajímavý a stojí za pozornost. Jedná se o komunitu, která je velice pestrá, neboť se k ní řadí příslušníci generace před 2. světovou válkou, stejně jako migranti, kteří se usadili v Chicagu v 90. letech minulého století. Ti všichni cítí jistou potřebu po uchování a předávání kulturní identity svým potomkům. Teoretická část práce se zaměřuje na klíčový pojem reálie a jejich postavení v rámci kultury a výuky. Rovněž přibližuje další související pojem zděděný jazyk a jeho přenos. V této části práce jsou zmíněny i základní informace o krajanské komunitě v Chicagu, společně s množstvím aktivit, které tato komunita organizuje. Praktická část práce se opírá o autorčinu osobní zkušenost s výukou krajanů v rámci letního kurzu češtiny na české škole v roce 2017. Tato část je založena na analýze příprav studijního plánu, rozboru deníkových záznamů z lekcí a v neposlední řadě na dotazníku, jehož respondenti byli studenti letního kurzu a příslušníci této komunity. Získané poznatky mohou být prospěšné lepšímu poznání role, kterou pro děti i...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectčeština|reálie|národní historie|výuka češtiny pro cizincecs_CZ
dc.subjectCzech|facts|national history|teaching Czech for foreignersen_US
dc.titleČeské historické reálie ve výuce češtiny pro cizincecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-01-21
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId193198
dc.title.translatedCzech historical facts in teaching Czech for foreignersen_US
dc.contributor.refereeŠormová, Kateřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csPředkládaná práce se zabývá českými historickými reáliemi během výuky v české škole TGM v Chicagu včetně jejich vnímání v rámci tamní krajanské komunity. Tato komunita sice již není tak početná, jak tomu bylo zhruba v polovině 19. století, přesto je její kulturní život velmi zajímavý a stojí za pozornost. Jedná se o komunitu, která je velice pestrá, neboť se k ní řadí příslušníci generace před 2. světovou válkou, stejně jako migranti, kteří se usadili v Chicagu v 90. letech minulého století. Ti všichni cítí jistou potřebu po uchování a předávání kulturní identity svým potomkům. Teoretická část práce se zaměřuje na klíčový pojem reálie a jejich postavení v rámci kultury a výuky. Rovněž přibližuje další související pojem zděděný jazyk a jeho přenos. V této části práce jsou zmíněny i základní informace o krajanské komunitě v Chicagu, společně s množstvím aktivit, které tato komunita organizuje. Praktická část práce se opírá o autorčinu osobní zkušenost s výukou krajanů v rámci letního kurzu češtiny na české škole v roce 2017. Tato část je založena na analýze příprav studijního plánu, rozboru deníkových záznamů z lekcí a v neposlední řadě na dotazníku, jehož respondenti byli studenti letního kurzu a příslušníci této komunity. Získané poznatky mohou být prospěšné lepšímu poznání role, kterou pro děti i...cs_CZ
uk.abstract.enanglicky: This master's thesis deals with czech historical facts within teaching czech in Czech School TGM in Chicago. It also includes a perception of czech facts inside the group of Czech compatriots. This community is not numerous as was the case in the half of the 19th century nevertheless its cultural life is still very interesting and is worth the attention. This Czech community is varied because of generation before 2nd World War as migrants from 90's of the 20th centrury. They all have a need to preserve and pass cultural identity to their descendants. The theoretical part of the thesis primarily explains key word facts and its position inside culture and teaching. It also mentions the word heritage language and its transfer. This part deals with basic informations about czech community in Chicago and about a large number of this group activities. The empirical part of the thesis describes and analyzes an author's experiences from teaching in summer czech school in 2017. This part is based on analysis of preparations a study plan, an analysis of diary record from Czech lessons and also an analysis of a questionnaire filled in by participants of summer Czech school and members of Czech community. Research outcomes can help to better cognition facts in teaching and their meaning for children...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code3


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV