Populární literatura a její místo na střední škole
Popular literature and its place in secondary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105217Identifiers
Study Information System: 180068
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Brož, František
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
21. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
populární literatura, výuka na střední škole, seznamy četby, maturita, pracovní listyKeywords (English)
popular literature, secondary school education, required reading, maturita exam, worksheetsDiplomová práce se zaměří na populární literaturu a její místo na střední škole, konkrétně se bude jednat o výzkum, nakolik je tato literatura zastoupena v seznamech literatury k maturitní zkoušce a také se na základě ukázek pokusí podat návrhy, jak by mohly vypadat nejen hodiny literární výchovy, jaké otázky by mohly být studentům kladeny, ale budou vytvořeny pracovní listy k maturitní zkoušce, jejichž výňatky jsou vybrány právě z titulů populární literatury. Jako výchozí zdroje budou využity základní slovníkové práce, příručky pro základní a střední školy, Trávníčkovy výzkumy čtenářství a čtenářské kultury a také odborné práce týkající se jak populární kultury, tak i literatury pro děti a mládež.
This master's thesis focuses on popular literature and its place on czech secondary schools with a research on how much this kind of literature is involved in the reading lists for the Maturita exam. Based on examples we will try to give some proposals not only for what literature lessons should look like and which questions should be answered by the students but we will also prepare worksheets for the Maturita exam where selected parts from works of popular literature will be used. As initial sources we will use basic dictionary works, guides for elementary and secondary schools, Trávníček's researches on reading and reading culture and also expert works concerning popular culture and literature for children and adolescents.