Věrnostní rabaty jako vylučující praktika v evropském soutěžním právu.
Loyalty Rebates as an Exclusionary Practice in the European Competition Law.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104990Identifiers
Study Information System: 208415
Collections
- Kvalifikační práce [14147]
Author
Advisor
Referee
Šmejkal, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of European Law
Date of defense
28. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Věrnostní rabaty, Intel, test stejně výkonného soutěžiteleKeywords (English)
Loyalty rebates, Intel, As efficient competitor testVĚRNOSTNÍ RABATY JAKO VYLUČUJÍCÍ PRAKTIKA V EVROPSKÉM SOUTĚŽNÍM PRÁVU ABSTRAKT Tato diplomová práce se detailně zabývá uplatňováním věrnostních rabatů ze strany dominantních podniků a jeho dopady v evropském soutěžním právu. Popisuje, kdy a jakým způsobem může být tato praktika posuzována orgány Evropské unie jako zneužití dominantního postavení, neboť působí negativně na konkurenci, když váže zákazníky k věrnosti dominantnímu podniku. Zachycuje její zařazení v systému soutěžního práva a krátce ji porovnává i ostatními praktikami působícími na trh podobným způsobem. Zároveň klasifikuje jednotlivé druhy věrnostních a jiných rabatů a podrobně vysvětluje, jak konkrétně ty které druhy nutí zákazníky uspokojovat stále větší část své poptávky u dominantního podniku a tím poškozovat konkurenci. Podstatou práce je však i kritický pohled na v minulosti přísný přístup evropských orgánů při jejich posuzování této praktiky a argumentace některými pozitivními jevy, které mohou věrnostní či jiné rabaty přinášet. Současně zohledňuje nejnovější rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie ve věci Intel ze září 2017, které snad zásadním způsobem do budoucna ovlivní přístup orgánů EU, neboť poprvé od rozhodnutí Hoffman-La Roche z roku 1976 zpochybnilo přístup per se zákazu k věrnostním rabatům, podmíněným exkluzivním nebo skoro...
1 LOYALTY REBATES AS AN EXCLUSIONARY PRACTISE IN THE EUROPEAN COMPETITION LAW ABSTRACT This master thesis treats loyalty rebates in the light of European competition law when applied by dominant undertakings and analyses its consequences. It describes when such practise might be considered by European Union authorities as an abuse of a dominant position as it has negative impact on the competitors by inducing customer's loyalty to the dominant undertaking. It depicts its position in the European competition law system and compares it to other practises that influence the market in a similar way. Also, it classifies different types of loyalty and other types of rebates and explains how such rebates can force a customer to acquire increasing portions of his demand from the dominant undertaking and how they can damage its competitors. The thesis also offers a critical view on a very strict treatment of this practise by European institutions in the past and it arguments by several positive effects that loyalty and other types of rebates may have. Simultaneously it takes into consideration the newest decision of the Court of Justice of the European Union in the Intel case from September 2017 which will hopefully affect EU institutions' approach to this practise as it broke well-established per se interdiction of...