Působení zřizovatelů na determinaci vztahů vzdělávání a kultury školy na základních školách
The School Founders Influence on the Education - School Culture Determination at Elementary Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104131Identifiers
Study Information System: 197419
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Šafránková, Jana Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vzdělávání, kultura, kultura školy, zřizovatel, základní školaKeywords (English)
Education, culture, school culture, school founder, elemetary schoolTato diplomová práce se zabývá determinací vztahů mezi vzděláváním a kulturou školy. V teoretické části jsou definovány pojmy kultura, vzdělávání a hlavní determinanty jejich vztahů z hlediska národní kultury, globalizace, socioekonomických vlivů, politického prostředí a společenské poptávky. V praktické části je na příkladu pražských základních škol zjišťována míra vlivu zřizovatele, coby klíčového představitele managementu vzdělávání, na tvorbu kultury školy ve vztahu k procesu vzdělávání. KLÍČOVÁ SLOVA Vzdělávání, kultura školy, organizační kultura, zřizovatel, základní škola
This master thesis explores relationships between education and school culture. The theoretical part defines terms culture, education and main determinants of their relationships in terms of natural culture, globalisation, socioeconomic influence, political settings and public demand. In the empirical part, the level of influence of the founder of the school on its culture in the educational process is explored. The founder of the school is a key representative of management of education. KEYWORDS Education, school culture, rganizational culture, school founder, elementary school