Výtvarná výchova všemi smysly
Art by all senses
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103984Identifiers
Study Information System: 174273
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Referee
Daniel, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
tvorba jako sebepoznání, rozvoj smyslové citlivosti, zážitek, upřímnost a pravdivost, soudobé umění, didaktické úkolyKeywords (English)
creation as a self-teching, the development of sensory sensitivity, sincerity and truthfulness, contemporary art, didaktic tasks in ArtDiplomová práce pojednává o využití našich smyslů ve výtvarné výchově. Teoretická část práce objasňuje pojmy "pedagogický konstruktivismus, osobnostní přístup ve výuce výtvarné výchovy, tvorba jako sebepoznávání, smyslová výchova;" otevírá otázku zážitek, jako východisko pro výtvarnou činnost pro současné žáky v době digitálních technologií. Naše smysly, které vycházejí z nás, jsou neoddělitelné a všudypřítomné, z tohoto důvodu zasahují do různých dalších složek našeho života, proto se i práce snažila postihnout smysly v širší míře našeho konání. Někdy téma v teoretické části odbíhalo od zvolené trajektorie, ale to bylo jen způsobeno silnými pocity, že je nutné se například zamyslet nad otázkou kultury člověka, nebo se alespoň částečně zmínit o ukotvení našeho vzdělávání v historii. Tato část se také zamýšlí nad psychologickou stránkou výchovy vycházející ze smyslové citlivosti. Pět zpracovaných úloh v didaktické části přináší pohled do hodin výtvarné výchovy, jejichž charakteristickými znaky je prožitek, imaginace, svobodné rozhodování a uvolněnost, která vychází ze skutečné upřímnosti a pravdivosti k sobě samému. Hlavní inspirační složkou je smyslová citlivost. V závěru didaktické části je uvedeno shrnutí všech reflektivních dialogů a bilancí, které potvrzují a zároveň i ukazují možnou cestu...
The diploma thesis deals with the use of our senses in art education. The theoretical part of the thesis clarifies concepts of "pedagogical constructivism, personality approach in the teaching of art education, creation as self-knowledge, sensory education", opens the question of experience as a starting point for art activities for contemporary pupils at the time of digital technologies. Our senses that come out of us are inseparable and ubiquitous, therefore they interfer with the various other components of our lives. So that's why the work tried to cover the senses to a wider extent of our conduct. Sometimes the theoretical part ranged from the chosen trajectory, but it was only because of the strong feelings of necessity to think about the question of human culture or at least to mention the anchoring of our education in history. This section also focuses on the psychological side of sensory sensitivity education. The five elaborated tasks in the didactic part bring a look into art lessons which characteristic features are experience, imagination, free decision and easiness, which originates from true sincerity and truthfulness towards oneself. The main inspirational component is sensory sensitivity. At the conclusion of the didactic part there is a summary of all reflective dialogues and...