Deismus v Anglii: Christianity As Old As the Creation Matthewa Tindala
Deism in England: Matthew Tindal's Christianity As Old As the Creation
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103724Identifiers
Study Information System: 185252
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Palkoska, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Deismus|přirozené náboženství|Matthew Tindal|křesťanství|teologie|osvícenstvíKeywords (English)
Deism|natural religion|Matthew Tindal|Christianity|theology|EnlightenmentTato bakalářská práce se věnuje fenoménu anglického deismu na přelomu 17. a 18. století z perspektivy jeho odmítnutí autority vnějšího zjevení. Deismus lze stručně definovat jako pokus vystavit náboženství pouze na základě zjevení vnitřního, tedy rozumového poznání. Jsou zde představeny historické okolnosti vzniku tohoto hnutí a na konkrétním příkladu spisu Christianity as Old as the Creation (1730) myslitele Matthewa Tindala je pak proveden rozbor vztahu mezi vnějším a vnitřním zjevením. Vnější zjevení má být podle Tindala podrobeno tomu vnitřnímu. Tindal tuto tezi vyvozuje z dokonalosti rozumového náboženství, k němuž již není třeba nic dodávat. Jeho argumentační postup je v tomto ohledu vykázán jako problematický a vyžadující revizi.
This bachelor thesis deals with the phenomenon of English deism at the turn of the 17th and 18th centuries from the perspective of its rejection of the authority of external revelation. Deism can be briefly defined as an attempt to base religion only on the internal revelation, i.e. the rational knowledge. This thesis firstly presents the historical circumstances of this movement; further it gives an analysis of the relation between internal and external revelation as offered in Matthew Tindal's Christianity as old as the creation (1730) External revelation, according to Tindal, should be subjected to the internal revelation, i. e. the rational knowledge. Tindal derives this view from the perfection of his Religion of Nature, to which nothing needs to be added. Finally, Tindal's argumentation is questioned, and it is shown that it requires an essential revision.