Instituciální výuka angličtiny v Koreji
Institutional English language education in Korea
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103617Identifiers
Study Information System: 192355
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Mazaná, Vladislava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Korean Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
7. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Korea|vzdělávací systém|výuka cizích jazyků|výuka angličtinyKeywords (English)
Korea|educational system|foreign language education|English language educationTato bakalářská práce se zabývá výukou anglického jazyka v Koreji na institucionální úrovni. V první části popisuje příchod anglického jazyka na Korejský poloostrov od konce 19. století do roku 1945. Práce se v tomto období zaměřuje na vznik prvních státních a soukromých institucí, kde byl anglický jazyk vyučován a snaží se stručně představit druh užívaných výukových metod v tomto období. Druhá část zaznamenává vývoj výuky anglického jazyka v Korejské republice v období od roku 1945 do současnosti. Jsou zde zaznamenané historicko- politické vlivy, které se promítly do cílů stanovených učebních plánů se zaměřením na výuku angličtiny a představení státních programů, včetně základních výukových metod. Poslední část práce je věnována současné situaci se zaměřením na "anglickou horečku" a s ní související společenské jevy, např. problém raného vzdělávání doma i v zahraničí, budování anglických vesnic, evaluace výuky a problematika nekompetentnosti učitelů a vzrůstajícího byznysu v soukromém sektoru.
This bachelor's thesis deals with the teaching of English language in Korea at the institutional level. The first part describes the arrival of the English language on the Korean peninsula from the end of the 19th century until 1945. While describing this period the thesis focuses on the emergence of the first state and private institutions, where the English language was taught and tries to briefly introduce the type of used teaching methods in this period. The second part records the period from 1945 to the present in Republic of Korea. The thesis tries to note the historical-political influences, which have been reflected in the objectives of the curriculum with a focus on English teaching, and introduces state programs, including basic teaching methods. The last part of this thesis is dedicated to the current situation with a focus on the "English fever" phenomenon and related social phenomena, the problem of early education home and abroad, the construction of English villages, the evaluation of teaching and the problem of incompetence of teachers, the growing business in the private sector and the early teaching in Korea.