Stresory při vzdělávání
Stressors in education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103359Identifiers
Study Information System: 190669
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Šírová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní stresory|školní zátěž|školní klima|interakční stresory|tlak na výkonKeywords (English)
school stressors|academic stressors|school climate|interactive stressors|pressure on academic performance4 Abstrakt V posledních letech již není pokládáno za samozřejmost, že období dětství a dospívání jsou obdobími bezstarostnými. Svůj podíl na tom mohou mít i vzrůstající nároky na jedince ve školním prostředí. Bakalářská práce na základě zejména zahraničních výzkumů poukazuje na faktory, které u vzdělávaných vyvolávají stresové reakce a mohou mít negativní dopad na školní úspěšnost a well-being jedince. Dlouhodobá psychická zátěž může mít na děti a dospívající negativní zdravotní i psychologický vliv nedisponují-li vhodnými copingovými strategiemi. Mezi nejintenzivněji působící kategorie školních stresorů se řadí výkonové a interakční faktory. Cílem navrhovaného výzkumu je prostřednictvím kvantitativní metodologie získat více informací o působení významného školního stresoru, jakým je zkoušení žáka u tabule učitelem, na aktuální emoční stav jedince a výkon v matematických úlohách. Klíčová slova školní stresory, školní zátěž, školní klima, interakční stresory, tlak na výkon
5 Abstract Childhood and adolescence is no longer perceived as worriless period of life as it was in past years. This may be caused by increasing demands on individuals in school environment. The bachelor thesis points to school stress factors which cause stress reaction and may have negative impact on school success and well-being of students based on mostly foreign research studies. Long-lasting psychological distress may have negative health and psychological effect on children and adolescent especially when they do not know adequate coping strategies. Interaction and performance stressors belongs to the most intensive subcategory of school stress. The aim of the research study is to gain more empirical information about relationship between the effect of such significant school stressor such as oral examination of student in front of schoolboard and current emotional state and performance in mathematical exercise. Keywords school stressors, academic stressors, school climate, interactive stressors, pressure on academic performance